Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

V Jablonci zkouší elektrobus pro možné nasazení do městské dopravy

Autoři | Foto Město Jablonec

Dva druhy elektrobusů zkouší v Jablonci nad Nisou na linkách městské hromadné dopravy. Testují jejich schopnosti v kopcovitém terénu města a ověřují, zda by mohly v budoucnu být zařazeny do běžného provozu. Menší vůz bez cestujících jezdí už nyní na jabloneckých trasách, v březnu pak bude mít Jablonecká dopravní vypůjčený velký autobus.

Výpůjčkou elektrobusů si chceme otestovat jejich technické vlastnosti v náročném horském terénu. Jde o již vyzkoušenou a ověřenou metodu testování, kterou jsme využili například v srpnu 2018 před zavedením linky MHD do areálu nemocnice. Tehdy jsme si pro testování vypůjčili malokapacitní autobus z Dopravního podniku České Budějovice,“ řekl jablonecký primátor Miloš Vele (ODS).

Při testování jezdí autobusy bez cestujících a simulují se simulované různé podmínky, které by mohly nastat. Není přitom nutné dodržovat jízdní řád.

Potřebujeme získat přesná data z provozu při zatížení autobusu tzv. mrtvou váhou. Třicetikilogramové pytle s pískem tak simulují zatížení do 3 tun, což odpovídá zhruba obsazení autobusu 40 cestujícími, což je 60 % celkové kapacity autobusu,“ vysvětlil ředitel Jablonecké dopravní (JD) Luboš Wejnar a doplnil: „Těmi zkoumanými body jsou kupříkladu rozjezdy i opakované průjezdy v ulici Kamenné, ale i průjezdy horskými oblastmi Bedřichova nebo Maxova.“ Jablonecká dopravní má pro testování k dispozici data sklonitosti celé sítě MHD s přesností na desetiny procenta a metry.

Na testujících jízdách mohou Jablonečané nyní potkávat městský autobus E-WAY dlouhý 9,5 metru, zapůjčený od společnosti Iveco Czech Republic. Vozidlo je nové a Jablonecká dopravní je první společností, která jej má k testování zapůjčený.  Druhým testovaným vozidlem bude dvanáctimetrový městský autobus od výrobce SOR Libchavy. Ten bude v jabloneckém provozu testovaný v březnu.

Výsledkem testování má být získaní dat o tom, na kterých linkách jablonecké MHD bude elektrobusy vhodné použít. „S dopravcem ČSAD Slaný, jenž v Jablonci městskou hromadnou dopravu zajišťuje, jednáme o dočasném zařazení elekrobusů do běžného provozu s cestujícími během podzimních měsíců,“ uzavřel Wejnar.

Jablonec nad Nisou uzavřel smlouvu s ČSAD Slaný v listopadu 2021. Na Jablonecku tak od února 2023 jezdí 23 velkých Mercedes Contecto a čtyři malé Rošero, přičemž všechny jsou hybridní. Smlouva je pětiletá, platí do konce ledna 2028.

Hodnocení článku je 44 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky elektrobusy, testování, MHD, Jablonec nad Nisou

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.