Některým dopravcům v Libereckém kraji nestačí peníze, které dostali od kraje, na zvýšení mezd řidičům autobusů. BusLine a ČSAD Liberec chtějí proto ukončit smlouvy. Společnosti BusLine, která je v kraji největším dopravcem, vydrží peníze jen do 15. března. Dopravu ale nezastaví, s krajem se dnes dohodla, že ji udrží do konce května, aby měl kraj možnost vyjednat zajištění dopravy za nových podmínek případně s jiným dopravcem.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji devět dopravců. Na základě dohody vlády a odborů se měly mzdy řidičů autobusů zvýšit od Nového roku až o třetinu. Liberecký kraj si připravil na kompenzace 60 milionů korun, dopravcům ale přidal na základě dodatků jen 5,7 milionu korun. "Víc smlouvy a zákon o veřejných zakázkách přidat nedovolují. Jedinou možností, jak můžeme postupovat, je paragraf 220 odstavec čtyři, kde se to týká nepodstatných změn smlouvy. Metodika je stanovená, nedovoluje přidat víc než 5,7 milionu, nejvýše ale deset procent," vysvětlil náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj). Jinou možnost podle něj kraj nemá.
Podle předsedy představenstva společnosti BusLine Radka Chobota, se zvýšením mezd řidičů autobusů, zvedly měsíční náklady společnosti jen v Libereckém kraji o 2,1 milionu korun. Peníze od kraje tak vystačí jen do poloviny března, pak už bude muset firma platit vyšší mzdy řidičů ze svého, což je dlouhodobě neudržitelné. "Zajištění dopravy na Semilsku ale rozhodně není ohroženo, dohodli jsme se s Libereckým krajem na kompromisním řešení a jsme připraveni zajišťovat dopravu do té doby, než kraj najde jiné řešení," řekl Chobot.
ČSAD Liberec, které jezdí na Liberecku, vystačí peníze od kraje do poloviny června. Liberecký kraj chce proto co nejdříve zahájit jednání s dopravci, aby dopravu zajistil. Půjde o dočasné smlouvy s platností do konce příštího roku. "Chceme v jednacím řízení oslovit všechny dopravce zapojené v IDOL (Integrovaný systém dopravy v Libereckém kraji)," řekl Pieter. Cílem je podle něj získat co nejlepší ceny. V případě, že zakázku získá někdo jiný než BusLine, respektive ČSAD Liberec, bude podle Pietera třeba mu na jednotlivé linky vydat licence, což může trvat i několik měsíců. Zároveň kraj připravuje veřejnou soutěž na zajištění regionální autobusové dopravy na deset let od 1. ledna 2019.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.