Liberecký kraj chce mít vlastního dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji. Rozhodl se proto koupit zhruba 86 procent akcií ČSAD Liberec. Zaplatit by za ně měl 16 milionů korun, dalších 20 milionů do ní ale bude muset kraj ještě investovat, aby ji stabilizoval. V současné době je ČSAD Liberec na pokraji insolvence, hospodaření společnosti je ztrátové a má problém dopravu zajistit. Zastupitelstvo v úterý přesto koupi akcií schválilo.
„Koupě firmy je výrazně levnější a výhodnější než zakládat ji na zelené louce," řekl zastupitelům Valdemar Linek z auditorské společnosti NEXIA, která situaci ČSAD Liberec i možnost vstupu kraje do firmy posuzovala. Koupě je podle Linky pro kraj i přes špatnou kondici dopravní společnosti výhodná.
Podle hejtmana Martina Půty je vlastní dopravce pro Liberecký kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují. Záměr kraje koupit akcie ČSAD Liberec ale prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Správní řízení zahájil na návrh konkurenční společnosti BusLine, která je největším dopravcem v kraji. „Návrh směřuje proti dobrovolnému oznámení o záměru uzavřít smlouvu a rovněž proti postupu Libereckého kraje, který směřuje k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení," sdělil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Úřad sice odmítl návrh BusLine na předběžné opatření, smlouvu o koupi akcií ale může kraj podepsat nejdříve za 60 dní. Pro koupi akcií dnes hlasovalo napříč politickým spektrem 30 z 38 přítomných zastupitelů.
„Tak velkou podporu jsme nečekali," řekla náměstkyně hejtmana Jitka Volfová (ANO).
Zastupitele neodradil ani dopis předsedy představenstva BusLine Radka Chobota, kterým je varoval před nekontrolovatelnými výdaji v příštích letech, pokud konkurenční společnost kraj koupí. Předseda odborů BusLine Jiří Kuchynka dokonce otevřeně na jednání zastupitelům řekl: „Každý, kdo bude hlasovat pro, bude muset svůj postup vysvětlit nejen svým voličům, ale se vší pravděpodobností také orgánům, které jej budou, s ohledem na rozsah škody, šetřit."
To hetman považuje za otevřené vyhrožování. Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu zhruba 13,7 milionu kilometrů za 290 milionů korun. Podle některých zastupitelů by se kraj do podnikání v dopravě pouštět neměl.
„To není jeho úkol," poznamenal Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).
Podle hejtmana však už veřejná doprava není podnikáním. „Více než 60 procent nákladů platíme jako dotaci, zbytek jsou příjmy z prodeje jízdného, o kterém ale zase rozhoduje kraj," řeklůt Martin Půta.
Díky vlastnímu podniku bude mít podle něj kraj pod kontrolou zhruba 24 procent svého území a získá informace o výnosech i nákladech na zajištění veřejné dopravy.
Dopravu v Libereckém kraji zajišťuje osm dopravců. Největší dopravci aktuálně jezdí za ceny velmi rozdílné. Zatímco ČSAD Česká Lípa dostává za ujetý kilometr 30,99 Kč, společnosti BusLine si na kraji vymohla 34,78 Kč. ČSAD Liberec dostává jen 26,80 Kč, soutěž v severní části kraje totiž není uzavřena. Podle Linka je to právě jeden z důvodů, proč je na tom ČSAD Liberec tak špatně, NEXIA proto doporučuje kvůli stabilizaci firmy zvýšit cenu za kilometr na 31 až 32 korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.