Za půl hodiny z libereckého nádraží do centra Prahy? Vlakem? Zatím to je stále jen sen, který se sice může stát skutečností, ale i krajský náměstek pro dopravu Marek Pieter přiznává, že realitou se to může stát asi tak za třicet let. Přes Liberec by totiž musel jít vysokorychlostní koridor do Polska. Aktuálně se tak řeší varianta, která by zrychlila cestu vlakem do Prahy na cca 80 minut.
Vlakovému spojení mezi Libercem a Prahou se věnují dva dokumenty. Studie proveditelnosti železničního spojení Praha - Mladá Boleslav – Liberec a vyhledávací studie vysokorychlostní železnice mezi Prahou a státní hranicí s Polskem.
Jak tedy dosáhnout alespoň nějaké konkurenceschopnosti vlaku s ostatní dopravou? Nově by se musel vyřešit úsek z Liberce do Turnova. Ten by pak cestu zrychlil o desítky minut. V tuto chvíli existují dvě varianty, obě s tunelem.
Co dál? „V rámci připomínek ke studii proveditelnosti požadujeme, aby výsledná varianta byla plně elektrifikována v celém úseku,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Marek Pieter.
„Rovněž chceme, aby byly postaveny nové traťové úseky, případně přeložky oblouků u těch stávajících. Vlaky by tak v některých místech mohly jezdit minimálně 160 km v hodině,“ pokračuje náměstek.
Cesta na hlavní nádraží by se pak mohla zrychlit na nějakých 85 minut. Realizace? Podle odhadu 5 – 10 let.
Naprostá hudba budoucnosti je ale vysokorychlostní koridor. V současnosti se vůbec řeší, kudy povede. Varianty jsou dvě – Přes Liberec a přes Hradec.
„Liberecký kraj požaduje vedení vysokorychlostní trati přes území Libereckého kraje. Koridor Praha – Wroclaw vedený přes území Libereckého kraje, podle zvolené trasy v Polsku, obslouží 300 až 400 tisíc obyvatel včetně průmyslového centra v Mladé Boleslavi, naopak přes území Královehradeckého kraje by koridor lépe obsloužil maximálně 200 tisíc obyvatel,“ říká mluvčí krajského úřadu Markéta Žitná.
Pro variantu přes Liberec hovoří i délka trasy a ekonomika. „Při porovnání investičních nákladů na výstavbu železnice na české straně, se předpokládají náklady ve výši až 81,5 miliard korun v případě vedení přes Liberecký kraj, v případě vedení koridoru přes území Královehradeckého kraje až 102,4 miliard korun,“ doplnila mluvčí.
Pokud by se koridor vedl přes Liberec, dále by se mohl v Jindřichovicích napojit na Polsko. A právě Poláci preferují tuto variantu. „Pro ně je důležité, že by trať obsloužila i Jelení Horu,“ řekl jednatel společnosti Korid LK.
Aktuálně existuje několik variant, vlaky by koridorem mohly jezdit rychlostí 250 až 350 kilometrů. Cesta mezi Libercem a Prahou by se tak zkrátila na asi 35 minut.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.