Liberecký kraj kritizuje závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, který prověřoval využití 7,4 miliardy korun na opravy krajských komunikací. Peníze v letech 2015 a 2016 rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Cena za opravu jednoho kilometru silnice podle úřadu kolísala podle regionů od 1,5 milionu až po 14 milionů korun. Nelze srovnávat kolik stojí kilometr silnice, někde je nutná kompletní rekonstrukce, jinde se opraví povrch.
Kontrolní úřad prověřoval využití státních dotací na opravy silnic druhé a třetí třídy a částečně i evropských peněz, rozdělených ROP Jihozápad, v letech 2014 až 2016. U sedmi příjemců podpory - vybraných krajů a krajských organizací - zkontroloval 39 projektů za téměř 750 milionů korun. "Kontrola neodhalila, že by peníze byly využívány neúčelně. Jejich přínos ale SFDI nevyhodnocoval," sdělil již dříve mluvčí úřadu Václav Kešner. SFDI ale podle úřadu neověřil efektivnost vynaložených peněz.
Úřad podle náměstka hejtmana Marka Pietera (Starostové) porovnává ve zprávě vynaložené dotační prostředky pouze s výsledky stavu povrchů vozovek. Peníze z fondů je ale možné čerpat nejen na opravy povrchů, ale také na kompletní rekonstrukce včetně opěrných zdí, mostů a propustků, které náklady na kilometr výrazně zvyšují. "Například v hodnocení mostů Liberecký kraj výrazně zlepšil jejich stav. V roce 2017 bylo na silnicích druhých a třetích tříd pouze 12 mostů v havarijním stavu, proti roku 2011, kdy jich bylo 51," řekl Pieter. Před každou rekonstrukcí nechává kraj zpracovat diagnostiku silnice, která určí rozsah prací.
Liberecký kraj vlastní 2074 kilometrů silnic nižších tříd, což je 86 procent komunikací na jeho území. "Za posledních pět let jsme investovali 4,6 miliardy korun ze SFDI, fondů EU i vlastních zdrojů. Objem havarijních úseků se snížil o 389 kilometrů," řekl Pieter. Podle analýzy, kterou si každoročně nechává kraj zpracovat, bylo na začátku letošního roku ve výborném či dobrém stavu více než 837 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, což je 40 procent komunikací v kraji. Zhruba 46 procent komunikací je navzdory miliardovým investicím v nevyhovujícím či havarijním stavu. Ještě před třemi lety ale podíl přesahoval 52 procent.
Aby měl kraj všechny své komunikace ve vyhovujícím stavu, potřeboval by podle odhadů nejméně dvě miliardy korun. "To je ale jen pokud se týká obnovy povrchů," upozornil ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička. V řadě případů je podle něj ale nutné investovat také do rekonstrukce podloží komunikací, jejich součástí jsou často i propustky či opěrné zdi, které také nutně potřebují rekonstrukci. Odhaduje proto, že na úplnou obnovu komunikací by nestačil ani trojnásobek odhadované částky. V letošním roce se v kraji počítá s obnovou zhruba sto kilometrů silnic.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.