Do konce letošního března vyšetřovala Policie ČR 23 048 dopravních nehod, během nich přišlo o život 92 osob, dalších 356 bylo zraněno těžce a 4 519 lehce. O více než 40 procent více bylo mrtvých chodců, o čtvrtinu mrtvých řidičů osobních aut Tři mrtvé mají na svědomí řidiči, kteří od nehod zbaběle ujeli. Více obětí nehod bylo v 6 krajích, největší nárůst zaznamenaly statistiky ve Středočeském kraji. O čtvrtinu mrtvých více na železničních přejezdech.
Během prvních tří měsíců letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkově 23 048 dopravních nehod, při kterých zahynulo 92 osob, dalších 356 bylo zraněno těžce a 4 519 lehce. Meziročně bylo sice vyšetřovaných nehod o 261 méně, narostl však počet jejich obětí, a to o 6. O 18 méně bylo těžce zraněných, naopak o 180 více zraněných lehce. Od roku 1961 byl počet těžce zraněných nejnižší, počet obětí druhý nejnižší (nejpříznivější bilanci vykázal loňský rok s 86 mrtvými). Naopak nejtragičtější byly první tři měsíce roku v roce 1994 s 305 usmrcenými, nejvíce těžce zraněných bylo v roce 1995, a to 1 234.
Do konce března zahynulo na českých silnicích celkem 50 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 40 řidičů a 10 spolujezdců), dále pak 31 chodců, 6 cyklistů, po 2 motocyklistech a osobách jedoucích v autobusu, 1 řidič nákladního vozidla. O 9 více bylo mrtvých chodců, o 7 více osob jedoucích v osobních automobilech a o 1 narostl počet obětí z řad řidičů autobusů. Naopak výrazně se snížil počet mrtvých jedoucích v nákladních vozech (o 7), citelně ubylo i obětí z řad motocyklistů (o 4). Počet mrtvých cyklistů byl stejný jako loni.
Vinou řidičů motorových vozidel zahynulo 86 osob, další 3 mají na svědomí řidiči nemotorových vozidel a 3 pochybení na straně chodců. Podrobnější pohled na statistiky nehod ukázal, že zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 72 lidí, dalších 8 pochybením šoférů nákladních vozidel a 1 zaviněním řidiče autobusu. Vinou cyklistů zahynuly 3 osoby, stejně jako loni. Motocyklisté měli na svědomí 2 lidské životy, o 1 méně než v roce 2017. „Další 3 smrtelné případy šly na vrub řidičů, kteří od nehody ujeli. Těchto nehod sice bylo meziročně o 115 méně, ovšem loni v jejich důsledku nikdo nepřišel o život,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Hlavními zabijáky byly nesprávný způsob jízdy (38 obětí) a nepřiměřená rychlost (34 mrtvých). S velkým odstupem následují nedání přednosti (12 usmrcených) a nesprávné předjíždění (2 oběť). „Výrazně narostl podíl chodců na celkovém počtu obětí nehod. Zatímco loni to bylo 26 procent, letos už 34 procent. Navíc zatímco loni chodci umírali jen v důsledku cizího zavinění, letos už ve 3 případech zahynuli vlastní vinou,“ upozorňuje Roman Budský.
Alkohol asistoval u 919 dopravních nehod. To je o 192 případů více než loni. „Velmi znepokojivým zjištěním je, že o 138 vzrostl počet nehod, kdy kolovalo v krvi viníka 1,5 promile a více. Navíc při nehodách s alkoholem zemřelo celkově 7 osob, o 4 více než loni, ve všech případech byla hladina alkoholu u viníka nad 1 promile,“ říká Roman Budský. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 11 a drogy pak u 55 nehod. Ty se však naštěstí obešly bez obětí na životech.
Meziročně narostl počet střetů, ke kterým došlo na železničních přejezdech. Zatímco loni bylo těchto případů 37, letos už 45. Bohužel se zvýšil i počet mrtvých, a to z 8 na 10, narostl i počet zraněných ze 14 na 21. K nejvíce smrtelným případům (4) došlo ve Středočeském kraji, naopak žádnou oběť si železniční přejezdy nevyžádaly na Karlovarsku, Královéhradecku, Olomoucku, Pardubicku, Plzeňsku, v Praze a na Vysočině. Ve zbývajících krajích zemřelo po jedné osobě.
V šesti krajích se počet obětí zvýšil, v šesti snížil, dva kraje vykázaly stejný počet mrtvých jako loni. Nejvíce mrtvých bylo ve Středočeském kraji (celkem 17), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 8 případů. Dalších 10 lidí zahynulo na Plzeňsku (meziročně o 2 více), po 8 případech zaznamenaly statistiky na Ústecku, Olomoucku a v Jihomoravském kraji. Naopak nejméně lidí za první tři měsíce přišlo o život na Karlovarsku (2), po 3 mrtvých vstoupilo do statistik nehod na Královéhradecku, Liberecku a Zlínsku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.