Se svojí zlatou Fabií jezdí po České republice a autokamerou nahrává nejbizarnější události, které se mu při každodenním provoze staly. Na platformě YouTube se řadí mezi nejsledovanější autory silničních kompilací a jeho videa viděly desetitisíce diváků.
Již dva roky stříháte záznam z autokamery a nahráváte kompilace na platformu YouTube. To je poměrně dlouhá doba, co vás zatím nejvíce překvapilo na Českých silnicích?
Když jsem v říjnu 2016 začínal natáčet, netušil jsem vůbec, co mě čeká. Jednak mě překvapil nebývalý růst a popularita mého Youtube kanálu a druhak mě neustále dokola překvapují opakující se chyby našich řidičů. Největším problémem je bezesporu připojování. Máme problém s odhadnutím vzdálenosti, nabráním rychlosti a efektivního připojení se. Často vídám řidiče, kteří se do průběžného pruhu připojují ve velmi malé rychlosti nebo zmatečně zastaví na konci pruhu, což vytváří poměrně nebezpečné situace. Dalším nešvarem je ZIP. Jednoduché pravidlo, které je v české nátuře často chápáno jako „předbíhání“, a přitom v efektivním případě pouze zkracuje délku kolony na polovinu. Dále mě překvapuje neznalost vytváření únikových uliček pro záchranné složky, nesprávné používání mlhových světel a celkově neohleduplnost, která mezi řidiči panuje. Je toho spousta.
Stál jste při zrodu České Dashcam scény, co vůbec slovo “Dashcam” znamená a jaký je cíl této komunity, která roste, jak houby po dešti?
Dashcam v překladu znamená videokamera přimontovaná na palubní desce automobilu. Tento anglický termín se uchytil i u nás. Že jsem stál při zrodu české scény, bych rozporoval. Naopak, já nastoupil do dobře rozjetého vlaku, který už jel několik let přede mnou a vážím si toho, jak mě komunita vzala mezi sebe. Cílem dashcam komunity je ukázat nešvary z našich silnic, které mají sloužit jako edukativní materiál pro diváky. Mám zpětnou vazbou potvrzeno, že to tak opravdu je. Nejen žáci autoškoly, ale i zkušení řidiči mi píšou, že díky našim videím jsou zkušenější v ohledu, co lze na silnicích vidět a jak to předvídat. Bohužel poslední dobou tu panuje špatný výklad o vlastnění kamery v autě. Ta primárně slouží pro nasnímání důkazů při případné nehodě a není podmínkou zveřejňovat záběry na Youtube. Vzniká tak spousta nových dashcam kanálů, které často nejsou ničím zajímavé, nudí, anebo se akorát chlubí svými přestupky. Trochu kazí pověst dashcamu a jeho původní myšlenku, což mě dost mrzí, ale bohužel s tím nic neudělám.
S Dashcam komunitou úzce souvisí i vlastnění tzv. “Dashcam sloupku”, kde najdeme sloupek Liberecké Palírny a co má vlastně takový sloupek symbolizovat?
Nehledejte nad tím žádnou vědu. Celé to začalo v Plzni, kdy jeden místní motovlogger nalepil svoji samolepku na odlehlý elektrický sloupek. Místní dashcamer na něho začal lepit samolepky svého podnikání. Jednou jsem Plzeň navštívil i já a nalepil tam samolepky Liberecké palírny, které jsem si nechal vytisknout. Vzbudilo to poprask a najednou tam začali lepit samolepky všichni dashcameři. Krátce na to jsme podobný sloupek založili i v Liberci na parkovišti u Veseckého areálu. A smysl? Asi žádný. V Liberci je sloupek na pěkném místě, kde se potkáváme s fanoušky a kamarády. Fanoušci se tam jezdí se sloupkem fotit. Mezitím vzniklo i několik dalších sloupků v česku i na Slovensku.
Poslední díl Kazmovy One Man Show poukazoval na skutečnost, že pouze jeden z deseti řidičů zastaví u autonehody. Co si o této kampani myslíte a věříte této statistice? Popř. byl jste někdy svědkem autonehody, jak jste reagoval?
Popravdě jsem si tuto statistku nijak neověřoval, ale bude to nejspíš tak. V ČR se bohužel u nehod nezastavuje, málokdo zastaví, i když se vám jen porouchá auto, píchnete či vám dojde palivo. Hodně to souvisí s neochotou lidí a nedůvěřivostí. Je to smutný fakt a musíme to změnit. Jestli tomu Kazmova kampaň pomůže, nevím, ale rozhodně je pro to potřeba nějaké kroky podnikat. Svědkem nehody jsem zatím nebyl a až jednou budu, tak budu ten jeden z deseti, co zastaví.
Jaká věc vás dokáže na silnici nejvíce vytočit?
Každý děláme nějaké chyby, nikdo nejsme dokonalý. Na silnicích mi chybí ohleduplnost. Neumíme nikomu prominout chybu a být k sobě zdvořilí. Celé je to o komunikaci a ohleduplnosti. To u nás není, a to mě štve.
Měl jste teď poměrně dlouhou pauzu od videí, ale podle zhlédnutí to vypadá, že comeback byl úspěšný. Plánujete vydávat častěji?
Udělal jsem si prázdniny. Zároveň jsem si od dashcamu potřeboval trochu odpočinout, protože jsem byl trochu demotivovaný z přírůstku nových kanálů, které kazily dashcamu pověst a přemýšlel jsem, co dál. Nakonec jsem se k tomu vrátil a diváci byli nadšení. Já jsem obecně známý tím, že vydávám videa pomaleji. Upřednostňuji kvalitu před kvantitou a než, abych vydal nedotažené video s průměrnými záběry, raději nevydám nic a počkám, až natočím něco zajímavějšího.
K závěru, jak jste se vůbec dostal k jménu Liberecká Palírna? Má to co do činění se spalovnou v centru, anebo jste pokračoval v trendu Dashcam komunity jako je třeba Plzeňská Jehlárenská, Boleslavská Hnojárenská a nebo Ostravská Hornická?
V době, kdy vznikal můj kanál, jich tu už spousta byla a tohle pojmenování bylo celkem zažité, a tak jsem se ho jen držel. „Liberecká“ je jasná, jsem z Liberce a na druhou pozici názvu dashcameři dávali nějakou průmyslovou oblast, která s danou lokalitou úzce či nijak nesouvisí. Napadlo mě slovo „Palírna“. Má to mnoho synonym. Pálit = užívat drogy = řidiči jezdí jako zfetovaní; Pálit = alkohol = řidiči jezdí jako opilí; Pálit = ve smyslu, že řidiči jezdí rychle atp. Lidé v tom však nejvíc vidí tu pálenku alkoholu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.