Aktuálně

Atraktivní, ale těžký los pro Jablonec. Ve čtvrtfinále poháru přivítá Slavii více...

Tygři ustáli nápor Třince a vrátili se na druhé místo tabulky více...

Při požáru zachránil liberecký hasič Roman Kostelňák dítě, dostal medaili HZS více...

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Cesta vlakem z Liberce do Pardubic by se mohla zrychlit. Bude to ale ještě trvat

Autoři | Foto ČD

Jízda vlakem z Liberce do Pardubic nyní trvá dvě a půl hodiny. To by se ale mohlo změnit. Liberecký kraj by rád toto spojení zrychlil. Cesta by pak trvala o třicet minut méně. Nebude to ale hned.

Liberecký kraj by chtěl zrychlit železniční spojení z Liberce na Pardubice. Cesta by se mohla zkrátit zhruba o půl hodiny na dvě hodiny. Je třeba ale ještě zmodernizovat úsek mezi Starou Pakou a Dvorem Králové a také nádraží v Turnově. Modernizaci prodělala v Turnově jen nádražní budova a peróny, výhybky se pořád přehazují ručně a vlaky tam zbytečně stojí i čtvrt hodiny. U příležitosti oslav 160 let od dokončení trati to řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Navzdory investicím se trať z Liberce na Pardubice za 160 let od svého vzniku příliš nezměnila. Vlaky sice mohou na některých úsecích jezdit rychleji, přejezdy jsou zabezpečené, trať je ale stále jednokolejná jako v době svého vzniku a až na úsek mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není elektrifikovaná.

„V minulých letech prošly modernizací úseky ze Staré Paky po Malou Skálu a mezi Libercem a Turnovem. Zvýšila se tam rychlost. Zatím je nám to ale k ničemu, protože pořád se křižujeme na stejných místech. K tomu, abychom to mohli zrychlit o půl hodiny, nám chybí zhruba tři minuty mezi Starou Pakou a Dvorem Králové,“ řekl Pavel Blažek.

Trať z Pardubic do Liberce měla ve druhé polovině 19. století zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky.

Na výstavbě trati pracovalo až 17.000 dělníků a má řadu unikátů jako ve své době nejdelší tunel nebo 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodující slovo měla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové. První vlak dorazil do Liberce 1. května 1859.

Historii trati dnes připomněly oslavy, které na libereckém nádraží připravily České dráhy.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vlaky, Liberec, Pardubice, železnice, Liberecký kraj, Turnov, Stará Paka, Pavel Blažek, Dvůr Králové nad Labem, Hradec Králové, Johann Liebieg, České dráhy

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.