Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 25. října 2019, 14:55
O libereckém dopravním podniku se v posledních týdnech mluví hodně. Řešila a řeší se budoucnost tramvaje mezi Libercem a Jabloncem, nákupy ojetých autobusů z jiných měst a samotný dopravní podnik podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli nevýhodným smlouvám na dodávky plynu. Předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek je ve funkci rok a půl, a tak jsme se ho zeptali, jak na tom dopravní podnik vlastně aktuálně je.
Odchod Busline znamenal konec velké části vozového parku i řidičů, s čímž se DPMLJ potýká dodnes. Když se na to podíváte z dnešního pohledu, nebyl konec smlouvy s Busline chyba? Nebo i přes následné problémy převažují pozitiva?
Konec spolupráce s BusLine byl dán jednostranným aktem výpovědi, kterou učinil Busline. My dodnes tuto výpověď z jejich strany považujeme za neopodstatněnou a rozporujeme ji, k výpovědi nebyl důvod. Jen pro připomenutí, Busline zajišťoval ještě v lednu tohoto roku v Liberci 40 procent dopravních výkonů, to je strašně moc. Nám se díky včasnému plánování a správným manažerským rozhodnutím tuto porci práce podařilo převzít bez významnějších problémů. Považuji to za heroický výkon a musím znovu poděkovat obětavým zaměstnancům DPMLJ, díky jejichž nasazení se celá věc podařila. Z hlediska provozu a dopravní obslužnosti Liberce je tak dnes DPMLJ soběstačnou a nezávislou firmou, a to je rozhodně zásadní pozitivní změna oproti minulosti. Pozitiva převažují.
Právě nedostatek řidičů a autobusů přinesl změnu ve strategii. Jezdí větší (kloubové) a starší busy, prodloužily se intervaly. Řada cestujících i někteří politici to ale kritizují, že tím spíš cestující odradíte. Je to pozůstatek rozchodu s Busline, nebo jsou tyto změny a tato strategie trvalé?
Nedostatek řidičů je obecným problémem, se kterým se potýkají všichni dopravci v Česku a v širším regionu. Nasazení autobusů s vyšší kapacitou je tak logickým krokem bez ohledu na konec spolupráce s Busline. Každopádně kontinuálně usilujeme o zvýšení komfortu pro naše cestující posilováním spojů na základě pečlivé analýzy dat ze sčítacích rámů. Výstupy z těchto dat jasně ukazují aktuální přepravní poptávku. Také bereme v potaz podněty cestujících a připomínky politických zástupců. Tento proces je soustavný a závislý na zdrojích, které má dopravní podnik k dispozici. Konkrétně mohu dnes slíbit, že již od prvního prosince proběhnou změny jízdních řádů, kdy budou přidány nové spoje do lokalit Broumovská, Polní a Dobiášova.
Jasné je, že autobusy vyřazené z dopravních podniků jiných měst tu donekonečna jezdit nemohou. Jak vypadá kondice DPMLJ do budoucna? Je tu vidina zlepšení?
Všechno samozřejmě závisí na penězích. Obnova vozového parku musí být postupná. Máme zpracovanou aktualizovanou dlouhodobou strategii obnovy vozového parku. Myslím, že mohu prozradit, že v příštím roce máme v plánu pořídit deset nových kloubových autobusů. V tuto chvíli finišujeme přípravu zadávací dokumentace.
Probíhá také náborová akce na řidiče. Daří se nabírat nové řidiče? Co případným uchazečům nabízíte?
DPMLJ je z pohledu zaměstnance v prvé řadě spolehlivý a solidní parter. Naši zaměstnanci vědí, že jim vždy včas přijde výplata, že se k zaměstnancům chováme s respektem a odměňujeme spravedlivě jejich výkon. Mít tyto jistoty v dnešní době rozhodně není málo. Mám v poslední době velkou radost, že se nám daří nové zaměstnance úspěšně oslovovat a že se DPMLJ z pohledu uchazečů o práci stal žádaným partnerem.
Pomyslným kostlivcem je kauza plynové plničky. Podle vašeho vyjádření ročně dopravní podnik kvůli nevýhodným smlouvám přichází o miliony korun. Trestním oznámením by měli být určeni viníci, existuje možnost vypovězení takových smluv?
Pokud by bylo možné předmětné smlouvy snadno ukončit, tak bychom tak již učinili. Vzhledem k fázi trestního řízení tuto kauzu nemohu a nechci dále příliš komentovat. O případných vinících musí rozhodnout orgány činné v trestním řízeni, my jsme svoji povinnost splnili.
Právě kauza plničky, kdy autobusy musely jezdit do Jablonce, když tankovat mohly v Liberci, ukazuje, jak roky fungoval dopravní podnik. Když už jsem zmínil kostlivce, padají na vás i nějací další?
Souhlasím s vámi, dopravní podnik rozhodně v tomto ohledu v minulosti nefungoval tak, jak by měl. Čas od času na nás i dnes, rok a půl od našeho příchodu do vedení DPMLJ, nějaký ten drobný kostlivec ze skříně vypadne. Myslím si ale, že již máme to neblahé dědictví minulosti poměrně detailně zmapováno.
V posledních týdnech se řešila meziměstská tramvaj. Jak vám bylo při jednání o modernizaci a prodloužení trati do Jablonce? Jednu chvíli to vypadalo, že tramvaj mezi městy jezdit nebude.
Budoucnost meziměstské tramvaje je výsostně politické téma. Já ale při této příležitosti musím ocenit věcný a férový přístup nového pana primátora Čeřovského. Hned po jeho zvolení jsme se společně problematice tramvajové trati číslo 11 ale i dalším tématům začali intenzivně věnovat a já jsem za tento akční přístup strašně moc rád. Oproti absurdním a těžko pochopitelným situacím, které jsme zažívali při opakovaných jednáních s bývalým primátorem Jablonce panem Kroupou jsme se dnes posunuli o světelné roky kupředu. Konečně dnes máme jako vedení DPMLJ pocit, že jsme s Jabloncem na jedné lodi.
Jablonečtí zastupitelé ale zatím prodloužení trati odkládají. Přitom se zdá, že by bylo logické. Vnímáte odklad jako problém? Co když za rok v Jablonci řeknou, že prodloužení nechtějí? Padl by projekt regionálního významu.
Já mohu hovořit pouze za dopravní podnik. Na přípravách projektu rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati intenzivně pracujeme, a to v několika variantách. Jako každý velký rozvojový projekt má i tento v sobě obsažen svá rizika, která nelze ignorovat.
Na srpnové tiskové konferenci se ale hovořilo o tom, že modernizace a prodloužení trati nepůjde rozdělit, jinak projekt nezíská dotaci.
V této věci v tuto chvíli jednáme se zástupci ministerstva dopravy, jednání jsou v běhu.
Řešil se také termín podání žádosti, který je do konce listopadu. Pokud to nyní Jablonec řešit nechce, žádost tedy nepodáte?
Právě v těchto dnech jsme z ministerstva dopravy obdrželi oficiální informaci, že termín ukončení příjmu žádostí se posouvá na nový termín do konce března 2020. Máme tak další čtyři měsíce času navíc.
Velký ohlas a také kritiku způsobila informace, že město sice ušetří při nákupu ojetých autobusů, ale za miliony musí upravit zastávky. To se před tím nevědělo?
Jednoznačně musím odmítnout interpretaci, že opravy zastávek jsou vyvolány provozem kloubových autobusů, není tomu tak. Kloubové autobusy má dopravní podnik ve své flotile již patnáct let. Podnětem pro úpravu zastávek je jejich nevyhovující technický stav, chybějící čekárny pro cestující a úpravy pro cestující se sníženou pohyblivostí a maminky s kočárky. Aktivitu města jako vlastníka těchto zastávek ke zlepšení nevyhovujícího stavu proto kvitujeme. Dopravní podnik v této věci poskytuje maximální součinnost.
Je mi jasné, že v současnosti se řeší otázky zásadní pro provoz DPML, chystají se ale nějaká vylepšení, modernizace?
V současné chvíli řešíme zvýšení počtu sčítacích rámů tak, abychom byli schopni posoudit míru obsazenosti našich spojů a lépe tak reagovat na skutečnou poptávku.