Co nejvíc tlačit na firmy, aby svou práci udělali co nejrychleji. To se snaží liberecká radnice. Jenže jak na to? Inspirovala se v Ústí, které díky tomu urychlilo asi pětinu uzavírek. Silnice ve městě začala po dobu stavebních prací firmám pronajímat. A přesně to plánuje od příští stavební sezóny Liberec.
„Vytvoříme tlak na to, aby se snažili rekonstrukci zkrátit, protože budou platit nájem. Kdyby náhodou přesáhli lhůtu, budeme je penalizovat zvýšeným nájemným,“ vysvětlil náměstek primátora Jiří Šolc.
Napodobují tak praxi běžící v Ústí nad Labem, které si ji pochvaluje s tím, že doba uzavírek se zkrátila zhruba ve dvaceti procentech případů.
Cena nájemného bude u každé stavby jiná. Bude se lišit podle typu a významu komunikace a délky stavby. Nejdražší budou ulice v centru a místní komunikace I. třídy, kdy při opravě delší 30 dnů bude město požadovat 30 korun za metr čtvereční.
Stavbařům pak do smluv město chce v případě překročení limitů dát sankce. „Penále za první překročení bude padesát procent ve výši nájemného a za druhé sto procent," dodal náměstek.
Město a vlastníci technické infrastruktury na svém silničním majetku realizují ročně desítky oprav. Každá rekonstrukce vyžaduje určitou míru lokálního dopravního omezení, úpravy řízení dopravy v daném místě, a tím i omezení řidičů, uživatelů.
Možné také je, že stavba bude probíhat na etapy. Odpadne tak má praxe, kdy se na stavbě dlouhé dny nic neděje během střídání stavebních firem.
Jedním z důvodů pro zavedení tohoto opatření byla špatná zkušenost s opravou ulice Dr. Milady Horákové, která patří mezi nejvytíženější silnice ve stotisícovém městu.
Rekonstrukce několikasetmetrového úseku u Kauflandu měla původně trvat jen půl roku a hotova měla být už na konci loňského roku. Nakonec se ale stavba protáhla o deset měsíců a omezení skončilo až letos na konci října. Liberecký primátor Jaroslav Zámečník (SLK) už dříve uvedl, že město nastaví přísnější pravidla vůči firmám, jež v krajském městě opravují silnice. Podle něj proto bude požadovat také od projektantů, aby pro další silniční stavby pokaždé vypracovali harmonogram postupu prací, což dosud město nežádalo.
Nová pravidla mají začít platit od stavební sezóny v roce 2020.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.