Téma tramvajové dopravy je poslední dobou hodně diskutované téma a to zejména v souvislosti s plánovaným prodloužením trati až do centra Jablonce. Jak to ale všechno začalo? Pojďme nahlédnout do historie.
Letos uplynulo už 65 let od doby, kdy vyjela první tramvaj na trati Jablonec - Liberec, kterou dnes brázdí známá jedenáctka. První vyjela 1. ledna 1955. „Tak se města dočkala propojení. Ke kompletní rekonstrukci trati došlo v letech 1972 až 1976, kdy na novou rychlodrážní trať byly nasazeny tramvaje T3,“ informovala mluvčí jabloneckého magistrátu Jana Fričová.
V Jablonci ale přitom byla tramvaj mnohem dříve. A dokonce v době své největší slávy na začátku 20. století měřila celá tramvajová síť (bez spojení do Liberce) okolo 21 kilometrů. S plánem na vybudování tramvajové trati přišel Gustav Hoffman v roce 1895. „A v únoru 1900 vyjela historicky první tramvaj. Její trať vedla z dnešního Mírového náměstí do Rychnova u Jablonce,“ vysvětlila Fričová.
Tehdejší jednokolejný úsek měřil něco málo přes devět kilometrů a rozšíření na sebe nenechalo dlouho čekat. Jen o pár měsíců později už jezdily tramvaje i od divadla na náměstí Boženy Němcové, v květnu už trať vedla i do Rýnovic a na konci roku už spojovala tramvaj Jablonec i s Janovem.
„Po prodloužení trati do Jabloneckých Pasek se síť dalších třicet let nezměnila,“ dodala mluvčí. A přestože kolem poloviny 20. století některé části tratí zanikly, otevřela se nová cesta právě do sousedního Liberce, kudy jezdí tramvaj dodnes.
Počátky tramvajové dopravy v Jablonci na začátku 20. století
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.