Zastupitelé Jablonce dnes schválili smlouvu o zajištění provozu tramvajové linky 11 do Liberce s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce. Město tak už nebude na provoz linky jen přispívat sousednímu Liberci, ale bude spojení přímo objednávat. Kdyby dnes zastupitelé smlouvu neschválili, byl by provoz linky od července ohrožen. Na jednání zastupitelstva to řekl primátor Jiří Čeřovský (ODS), který návrh smlouvy předkládal.
Nová smlouva navazuje na memorandum o spolupráci, na němž se před rokem Jablonec dohodl s Libereckým krajem a Libercem. Do budoucna počítá s tím, že polovinu nákladů na provoz tramvajové linky bude hradit Liberec, 33 procent Liberecký kraj a zbylých 17 procent město Jablonec. O smlouvě s dopravním podnikem jednali zastupitelé v Jablonci už před měsícem, tehdy primátora pověřili, aby ještě s krajem a libereckým primátorem jednal o podrobnostech smlouvy.
Opoziční zastupitelé zvolení za Piráty a Společně pro Jablonec dnes upozorňovali na to, že chybí jistota v tom, že Liberecký kraj bude skutečně na provoz přispívat. Žádnou smlouvu s krajem totiž město nemá. Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) pouze zastupitele písemně ujistil, že Liberecký kraj do roku 2023 počítá s každoročním příspěvkem 25 milionů korun, tak jak bylo loni dohodnuto. „Smluvní závazek ale odmítl," doplnil právník magistrátu Jiří Kučera.
Provoz linky 11 stojí ročně zhruba 100 milionů korun, kolem 15 milionů představují příjmy z jízdného, o zbylé náklady se musí podělit Liberec, Jablonec a Liberecký kraj. O spolufinancování vyjednávaly samosprávy od roku 2018. Dohoda je jednou z podmínek, aby mohl liberecký dopravní podnik žádat o dotace na rekonstrukci zbylého úseku tratě mezi oběma městy a na prodloužení tramvajových kolejí v Jablonci přes centrum na autobusové nádraží. Podle právníků může dát kraj bez soutěže maximálně milion eur (aktuálně v přepočtu 26,74 mil.Kč), o zbytek se musí podělit města.
Liberec a Jablonec nad Nisou nespojuje jen tramvajová linka, k cestování mezi oběma městy mohou lidé využít i autobusy a vlaky. Na jejich provoz dává kraj ročně 32 milionů korun. Tramvaje ročně přepraví téměř milion cestujících a z pohledu kraje jsou nejdražší. Města i kraj chtějí spojení zachovat, jde totiž o ekologický druh dopravy. Do modernizace trati se od roku 2008 investovalo za přispění evropských fondů přes 700 milionů korun. Dokončit zbývá modernizaci zhruba pěti kilometrů trati.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.