středa 21. října 2020 Brigita

Kraj se s ČSAD Česká Lípa nedohodl na odkupu akcií. Dopravu bude řešit nové zastupitelstvo

Zatím není jasné, jak bude zajišťována autobusová doprava na Českolipsku. Dlouhodobé jednání kraje s ČSAD Česká Lípa skončilo neúspěšně. Kraj tak nakonec akcie tohoto dopravce neodkoupí.

Liberecký kraj nebude odkupovat akcie dopravce ČSAD Česká Lípa, který pro kraj zajišťuje autobusovou dopravu na Českolipsku. Nabídnuté podmínky považuje kraj za neakceptovatelné, řekl novinářům hejtmanův náměstek pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Na novém zastupitelstvu bude podle hejtmana Martina Půty (SLK), zda veřejnou dopravu na Českolipsku zajistí od prosince příštího roku vnitřní dopravce kraje či vzejde ze soutěže. „Do konce listopadu bude třeba rozhodnout," uvedl Půta.

Kvůli dlouhodobým problémům se zajištěním regionální autobusové dopravy se Liberecký kraj před třemi lety rozhodl založit vlastní dopravní společnost. Prostřednictvím své společnosti Autobusy LK vlastní ČSAD Liberec, jež zajišťuje autobusovou dopravu na Liberecku. Stejným způsobem chtěl získat i ČSAD Česká Lípa, jednání ale kraj před několika dny definitivně ukončil, cena se mu zdála vysoká. „Jednak 120 milionů korun je brutální nesmysl a druhá věc, nemají nám co nabídnout," řekl novinářům Valdemar Linek z auditorské společnosti Nexia, která vykonává v tomto směru poradenskou činnost pro Autobusy LK. Podle něj má ČSAD Česká Lípa zastaralý vozový park, který by nebylo možné dál použít. Průměrné stáří nasazovaných autobusů je 12,3 roku.

Nexia do konce října vypracuje pro kraj studii s investičními a provozními náklady na zajištění autobusové dopravy na Českolipsku, pokud se ji rozhodne svěřit vnitřnímu dopravci. Vzniknout by musel zřejmě na "zelené louce", podle Linka ale zároveň Autobusy LK oslovily ČSAD Česká Lípa s nabídkou možné obchodní spolupráce. „Která se týká pronájmu areálů a podobně. A možná i odkupu některých autobusů," dodal Linek. Závaznou nabídku od ČSAD Česká Lípa podle něj očekávají do měsíce, aby ji mohli případně zahrnout do studie.

Pokud se kraj rozhodne pro vlastního dopravce, Linek očekává, že pro Českolipsko bude třeba pořídit zhruba 70 autobusů s celkovou cenou kolem 250 až 300 milionů korun. Nákup autobusů by se podle něj platil převážně z bankovního úvěru a podíl kraje na spolufinancování odhaduje Linek mezi 50 až 100 miliony korun.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo2 čtenářů

Autoři | Foto Luboš Vrabec

Štítky ČR, doprava, správa, autobusy, Liberecký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.