Rychlíky na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem bude následujících sedm let zajišťovat společnost Arriva. Ministerstvo dopravy (MD) společnost vybralo na základě výhodnější nabídky. Liberecký kraj má ale k postupům výhrady.
„Na základě porovnání nabídek a ověření ceny na trhu jsme se rozhodli u linky z Pardubic přes Liberec do Ústí nad Labem upřednostnit společnost Arriva. Ta nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy,“ informoval v tiskové zprávě ministr dopravy Karel Havlíček. Ročně tak Arriva za zajištění rychlíků inkasuje 176 milionů. Celkově pak v rámci sedmileté smlouvy obdrží částku1,2 miliardy korun.
Proti postupu Ministerstva dopravy má ale své výhrady Liberecký kraj, který údajně nebyl přizván k žádnému předchozímu jednání MD s jednotlivými vlakovými společnostmi a o celé záležitosti se dozvěděl z médií. „Zajištění vlakové obslužnosti na trasách vedoucích z našeho krajského města by mělo podle mého názoru Ministerstvo dopravy konzultovat v prvé řadě s námi. Jednoznačně bychom měli mít právo promluvit do fungování vlakových spojení, která se přímo dotýkají našeho regionu,“ sdělil hejtman Martin Půta.
Hejtman zároveň upozornil, že MD postavilo kraj před hotovou věc, a že situaci ohledně dopravy řešil kraj opakovaně na dopravní komisi Asociace krajů ČR.
Podle Ministerstva dopravy ale celá záležitost s krajem řešena byla. „Vycházíme z toho, že dle dostupných informací se kraji nelíbí v procesu výběru dopravce to, že MD v podmínkách pro oba dopravce stačily starší vozidla a že údajně vůbec MD nevzalo v potaz připomínky kraje právě k vozidlům, která by v případě modernějších souprav umožnila zkrácení jízdních dob,“ sdělil na dotaz redakce mluvčí MD František Jemelka s tím, že celkově reakci kraje považuje za překvapivou.
Dále pokračoval: „O nenasazení nových vozidel bylo se zástupci regionálního objednatele jednáno v první polovině letošního roku a bylo pouze dohodnuto, že smlouva o veřejných službách umožní zkrácení doby trvání ze strany objednatele.“ Jemelka zároveň zdůraznil, že s krajem bude projednávat i přípravu dalších zadání veřejných služeb.
Ve své citaci ministr dopravy garantoval, že trasa bude obsluhována s kvalitními vlaky a personálem. Pro Liberecký kraj je podstatné, pokud na trasách neobsluhuje shodný dopravce, aby si společnosti vzájemně uznávaly své tarify. Dle Jemelky je ale společným cílem ministerstva i kraje poskytování vysokého standardu veřejných služeb. „Oba objednatelé však užívají pro zajišťování veřejných služeb jak vozidla nová, tak užitá, protože modernizace vozidlového parku není možná na všech linkách naráz, neboť i státní rozpočet má určitá omezení. Konkrétně v případě linky R14 budou nasazena vozidla modernizovaná s upraveným interiérem, ale s ohledem na omezení státního rozpočtu i dodací lhůty výrobců nebudou prozatím nasazena nová vozidla,“ dodal mluvčí MD.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Co je to Pardubky? Jak toto může vůbec někdo napsat a publikovat?