Ve čtvrtek v podvečerních hodinách se dopravní policisté v Libereckém kraji zaměřili na nekázeň řidičů na železničních přejezdech a zároveň na takzvané neviditelné chodce.
Ve čtvrtek v podvečerních hodinách probíhala na několika místech v kraji dopravně bezpečnostní akce zaměřena na nekázeň řidičů a chodců na železničních přejezdech a následně za snížené viditelnosti na viditelnost chodců.
V první části byla akce zaměřena na železniční přejezdy, a to na dodržování povinností řidičů i chodců na železničních přejezdech a v jejich těsné blízkosti. „Přestože vývoj počtu dopravních nehod na železničních přejezdech v Libereckém kraji je v letošním roce celkem příznivý, je důležité v této oblasti na účastníky silničního provozu neustále preventivně působit, neboť se opětovně objevuje řada neukázněných a nezodpovědných některých účastníků silničního provozu, kteří vjíždějí a vstupují na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno,“ uvedl Jan Frieser z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. Zároveň také následky těchto nehod bývají často velmi vážné až tragické. Snažíme se podobnými akcemi ovlivnit nekázeň těchto účastníků silničního provozu a podpořit tak doposud tento příznivý vývoj snižování počtu dopravních nehod na železničních přejezdech.
V letošním roce za obdobní od ledna do konce října vyjížděli policisté v kraji celkem ke 14 dopravním nehodám na železničních přejezdech, které si naštěstí nevyžádaly ani jeden lidský život. Při těchto nehodách nebyl ani nikdo těžce zraněn a 3 osoby byly zraněny lehce. V loňském roce těchto nehod bylo za stejné období 17, jedna osoba zemřela, 1 byla zraněna těžce a 6 osob lehce.
Na železničním přejezdu se lze dopustit mnoha přestupků. Vjet na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno, je jeden z nejzávažnějších dopravních přestupků. Definován je § 125c / 1f) 9. tak, že „řidič při řízení vozidla v rozporu s § 29 odst. 1 vjíždí na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno.“
Tento přestupek nelze projednat příkazem na místě (blokovou pokutou). Předává se vždy do správního řízení, ve kterém řidič dostane 7 trestných bodů do karty řidiče, pokutu 2500 až 5000 Kč a zákaz řízení na 1 až 6 měsíců.
Ve své druhé části byla akce zaměřena na odhalování tzv. neviditelných chodců, kteří se v rozporu s § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, pohybují neoznačení retroreflexními prvky po neosvětlených komunikacích mimo obec. Naším cílem je zvýšit úroveň dodržování pravidel silničního provozu, a tím pozitivně ovlivnit jednání účastníků silničního provozu. Pro chodce platí tato povinnost:
§ 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb. „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."
Jestliže chodec takto označen není, hrozí mu na místě pokuta do výše 2 tisíc korun.
Rok 2019 (k 31. 10.) | 2020 | |
Celkem DN | 121 | 100 |
Úmrtí | 0 | 3 |
Těžká zranění | 13 | 7 |
Lehká zranění | 109 | 88 |
Alkohol | 9 | 4 |
Během akce dopravní policisté zkontrolovali chodce a cyklisty, kteří se pohybovali mimo obce. Všichni kontrolovaní byli řádně označeni reflexními prvky, či vybaveni osvětlením. Nejen od koordinátorky prevence z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie Libereckého kraje, ale také od krajské koordinátorky BESIP Markéty Novotné obdrželi další reflexní prvky, které chodci prakticky využijí pro svou bezpečnost. Naopak u řidičů na železničních přejezdech se to zcela bez prohřešků neobešlo. Opět se našla řidička, která vjela na železniční přejezd v obci Dlouhý Most na Liberecku v době, kdy se po projetí vlaku právě zvedaly bezpečnostní závory a na světelné signalizaci svítila stále červená. Tento přestupek policisté oznámili příslušnému správnímu orgánu k dalšímu řešení.
I přesto, že výsledky této akce dopadly celkem příznivě, budou policisté v následujícím období v podobných akcích pokračovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.