V Libereckém kraji zdraží od července jízdné v regionálních vlacích a autobusech. Hlavním důvodem je propad tržeb. Koronavirus a s ním spojená opatření připravila loni kraj na tržbách zhruba o 74 milionů korun, od začátku roku se tržby propadly o dalších bezmála 25 milionů. Navržené zvýšení jízdného pokryje propad jen zhruba z třetiny, zbylé náklady tak půjdou na vrub Libereckého kraje. Rozsah dopravy ale kraj zatím omezovat nechce, řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
„Nechtěli jsme jít cestou plošného rušení spojů, abychom neomezovali cestující a zachovali srovnatelnou kvalitu služeb," doplnil Sviták. Nejcitelnější bude podle něj zdražení pro hotovostní platby, tam cena stoupne v průměru o 15 procent. O 11 procent vzrostou ceny časových jízdenek a s devítiprocentním zdražením počítá kraj při bezhotovostních platbách krajskou kartou. "Po šesti letech se také zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent z 500 na 550 korun," řekl. Při cestě z Liberce do Jablonce nad Nisou tak při platbě hotovostí zdraží jízdenka z 30 na 35 korun, cestující, který platí kartou, zaplatí 28 korun na místo současných 26 korun. „Snažíme se tím motivovat cestující k bezhotovostním platbám," dodal Sviták.
Tržby z veřejné dopravy v Libereckém kraji byly loni zhruba o pětinu nižší než v roce 2019. Největší propad tržeb, zhruba o 40 milionů korun, zaznamenali dopravci na jaře, když kraj kvůli ochraně řidičů a průvodčích na měsíc zrušil jízdné. Tehdy kvůli nedostatku ochranných pomůcek mohli lidé od 16. března cestovat autobusy a vlaky po kraji bez odbavení, znovu se v dopravě začalo platit až po Velikonocích od 14. dubna. V dalších měsících už to nebylo potřeba, ochranných prostředků je dostatek.
„Propad příjmů za všechny kraje a Prahu v loňském roce byl 3,7 miliardy korun a letos za první dva měsíce je to 932 milionů korun. My jsme opakovaně jak v loňském, tak v letošním roce jednali s panem ministrem dopravy a vicepremiérem Havlíčkem. Za loňský rok kompenzace pro regionální vlakovou a autobusovou dopravu stát neposkytl žádné, jednání v letošním roce jsou o něco nadějnější," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Pokud nedojde k nějaké kompenzaci, bude podle Půty docházet nejen ke zdražování, ale dojde také pravděpodobně k redukci veřejné regionální dopravy. Dotklo by se to zejména okrajových částí krajů, kde jezdí málo cestujících. Liberecký kraj zatím regionální dopravu omezovat nechce. „Ten systém funguje právě proto, že má v sobě nějaké návaznosti, a pokud se ty návaznosti začnou omezovat nebo rušit, tak dojde k dalšímu úbytku cestujících. A my samozřejmě věříme tomu, že se lidé postupně do veřejné dopravy začnou vracet až koronavirová krize skončí," dodal liberecký hejtman.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.