Do vybudování vlastní čerpací stanice na stlačený zemní plyn (CNG) investoval Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Od projektu za 23 milionů korun si slibuje výraznou úsporu nákladů. Jen na plynu by měl ušetřit až třetinu, další úspory představuje čas lidí a naježděné kilometry, dosud totiž autobusy z Liberce musí tankovat v sousedním Jablonci.
Strategické rozhodnutí postavit vlastní plnicí stanici padlo na začátku minulého roku. „Chceme být nezávislí, v tuto chvíli jsme, pokud se dodávek CNG týká, závislí na externím dodavateli. Ten provozuje stanici v Jablonci a pro nás to představuje výrazné náklady, každý den dva až tři zaměstnanci musí být alokováni čistě jen na to neefektivní přejíždění z Jablonce k nám. Potřebujeme šetřit," řekl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek. Externímu dodavateli podle něj podnik za kilogram plynu platí 23 korun, pro vlastní stanici nakoupil na burze kilogram za 15 korun.
Dopravní podnik se na vybudování plnicí stanice v Jablonci podílel před deseti lety s firmou BusLine, která pro něj zajišťovala MHD v Jablonci a okolí. Stanici ale po dokončení pronajaly soukromé společnosti, od které dopravní podnik plyn nakupuje. Smlouvy uzavřené předcházejícím vedením dopravního podniku jsou na 30 let a pro DPMLJ jsou extrémně nevýhodné. Vedení firmy proto už v roce 2019 podalo trestní oznámení a nyní podle Zděnka vyjednává o ukončení spolupráce. Část autobusů tak bude dál v Jablonci tankovat.
Součástí vybudování plynové čerpací stanice je i stavba opěrné zdi se sousedními pozemky a přeložení osvětlovacích stožárů. „Z důvodu absence dešťové kanalizace je součástí úpravy ploch podzemní nádrž pod nově upraveným parkovištěm s kapacitou kubíků, tak aby i při přívalových deštích bylo zaručeno maximálně sedm litrů za vteřinu odtoku povrchových vod do splaškové kanalizace,“ vysvětlil Petr Židek, předseda dozorčí rady dopravního podniku.
Další nutnou podmínkou výstavby plnící stanice byla výstavba nové trafostanice včetně kompletních nových rozvodů elektrické energie po celém areálu. Nová trafostanice je již koncipována pro budoucí změnu napěťové hladiny přívodů vysokého napětí ze současných 10 kV na 22 kV instalací transformátoru s přepínatelnými vývody a reservním prostorem pro umístění druhého transformátoru.
Liberecký dopravní podnik v posledních letech investuje miliony do modernizace vozového parku. Aktuálně má stovku autobusů a 55 tramvají. Téměř 40 procent autobusů jsou vozy s pohonem na CNG, jen loni koupil dopravní podnik desítku nových plynových vozů od polské firmy Solaris. Právě tento fakt ocenil i primátor Liberce. „Ekologizace veřejné dopravy je důležitá nejen pro dopravní podnik, ale i pro nás ve vedení města. Možná, když nám bude štěstí přát, tak jednou budeme mít plničku i na bioplyn," doplnil primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
DPMLJ investuje navzdory propadu tržeb. Koronavirus loni připravil dopravce zhruba o čtvrtinu tržeb, propad o dalších deset až 15 procent přinesly podle Zděnka koronavirové restrikce v letošním roce. Firma kvůli tomu musela odložit některé projekty, jako je modernizace tramvajové trati v centru Liberce. Plánované velké rekonstrukce trati na Jablonec se to ale nedotkne. Už v červenci začnou práce na úseku z Liberce do Vratislavic, a skončí tak provoz na poslední úzkorozchodné trati v Česku. Po dokončení budou práce pokračovat směrem do Jablonce. Hotovo má být koncem příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.