Demolice a výstavba nového mostu "Na Mejtě" přes Jizeru v Poniklé zkomplikuje od pátku dopravu na Semilsku, objízdná trasa je dlouhá 24 kilometrů. Most leží na frekventované komunikaci druhé třídy 290, která se přes něj napojuje na hlavní silnici 14 vedoucí z Jilemnice na Rokytnici nad Jizerou. Objíždění uzavřeného úseku po horských komunikacích je náročné, podmínkou proto je zprůjezdnění mostu na zimu, řekl náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Demolici kamenného obloukového mostu z roku 1856 kritizuje řada místních i chalupářů. Most ale není památkově chráněný. „Je v nevyhovující stavu," řekl Sviták. Pravidelné prohlídky podle něj odhalily podélné trhliny v kamenné klenbě ve všech polích, vlivem dlouhodobého zatékání do mostu došlo také k plošné degradaci kamene klenby. Ve třetím poli je navíc pokleslá část kamenů ve středu klenby a vlivem dlouhodobého přetížení mostu dochází na obou okrajích klenby k vysunutí kamenného zdiva.
Starému mostu podle Svitáka navíc chybí bezpečností prvky a bezpečně po něm nemohou projít ani chodci. Most proto půjde k zemi. „Využijí jen pilíře na březích, z koryta řeky nosné pilíře zmizí," řekl Sviták. Kamenný most nahradí betonový, dlouhý přes 53 metrů a přes devět metrů široký. „Budou tam pochozí římsy, které zajistí bezpečný pohyb chodců," dodal hejtmanův náměstek.
Pro místní i rekreanty je demolice frekventovaného mostu komplikací. „Ten kamenný most je jedinou spojnicí mezi jádrem Poniklé a místní částí Přívlaka," řekl starosta Poniklé Tomáš Hájek (Ponikelské obrození). Pro místní ale podle něj obec ve spolupráci s krajem připravila náhradní objízdnou trasu, která je kratší. Navíc se podle něj podařilo zajistit řešení, jak most přes zimu zprůjezdnit. „Přes zimní měsíce by naše místní trasy nefungovaly, jsme v horách a bývá tu hodně sněhu," dodal.
Rekonstrukci mostu za více než 20 milionů korun zajistí lovosická společnost Raeder & Falge, práce měly původně začít už v dubnu, vše ale zkomplikoval výskyt chráněné rybky vranky obecné v Jizeře. Kvůli vzácné rybce dovolila Správa KRNAP zahájit práce až v červenci. Kraj chtěl původně projekt úplně zrušit, vypovědět smlouvu s dodavatelem by ale bylo nákladné. Dodavatel navíc podle Svitáka ujistil, že do zimy dokáže nový most provizorně zprůjezdnit. Na jaře by se pak měli stavbaři na místo vrátit, až to ochránci přírody dovolí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tak snad most jenom nezbourají. Doufám, že materiál nasypou někam na hromadu, ideálně zvlášť oblouky, pilíře atp. a třeba ho někdo někdy obnoví. Nechávat pilíře na březích je kravina, to zase někdo jen potřebuje papírově zlevnit nový most. Během výstavby se nakonec určitě zázračně přijde na to, že to přecijen nevyhovuje a budou z toho vícepráce.