Od dnešního dne se zdražilo jízdné v autobusech a vlacích regionální dopravy v Libereckém kraji. Na těch nejkratších trasách zaplatí cestující až o čtvrtinu víc.
„Díky tomuto kroku jsme zatím nemuseli sahat k omezování dopravy a sahat k němu nechceme. Ten systém funguje proto, že má v sobě návaznosti. Pokud se začnou omezovat nebo rušit, tak dojde k dalšímu úbytku cestujících. Věříme, že se lidé postupně do veřejné dopravy začnou vracet, jak koronavirová krize pomine," doplnil hejtman Martin Půta. I proto krajský dopravce masivně investuje do nákupu nových klimatizovaných vozů a nasazení lepších autobusů a vlaků požaduje kraj také od externích dodavatelů.
„Změnu ceníků jsme velmi pečlivě zvažovali, snažili jsme se o to, aby nedošlo k odlivu cestujících a veřejná doprava byla stále atraktivní," doplnil Sviták. Kraj se podle něj také snaží motivovat cestující k bezhotovostním platbám. "Zvětšil se proto rozdíl mezi bezhotovostními a hotovostními platbami, došlo také k zaokrouhlení částek na pět a deset korun, aby se nekomplikovalo vracení," řekl hejtmanův náměstek.
Nejcitelnější bude zdražení pro hotovostní platby, tam cena stoupne v průměru o 15 procent. O 11 procent dražší budou časové jízdenky a zhruba devítiprocentní zdražení čeká cestující, kteří platí krajskou kartou Opuscard. Třeba při cestě z Liberce do Jablonce nad Nisou zdraží při platbě hotovostí jízdenka o 17 procent z 30 na 35 korun, cestujícího s kartou přijde cesta jen o dvě koruny dráž než teď - na 28 korun, což představuje zdražení o osm procent. Od září by mělo být navíc možné ve veřejné dopravě platit i telefonem prostřednictvím mobilní aplikace IDOLKA.
Tržby z veřejné dopravy v Libereckém kraji byly loni zhruba o pětinu nižší než v roce 2019. Největší propad, zhruba o 40 milionů korun, zaznamenali dopravci loni na jaře, kdy kraj kvůli ochraně řidičů a průvodčích na měsíc úplně zrušil jízdné. Tehdy kvůli nedostatku ochranných pomůcek mohli lidé od 16. března cestovat autobusy a vlaky po kraji bez odbavení, znovu se v dopravě začalo platit až po Velikonocích. V dalších měsících už to nebylo potřeba, ochranných prostředků je dostatek. Výrazný propad tržeb ale postihl podle Svitáka veřejnou dopravu i v závěru loňského roku a letos, zejména kvůli uzavření škol. Zdražení jízdného by mělo tržby v dopravě zvýšit zhruba o deset milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.