Dneškem začíná pro motoristy znovu platit povinnost mít na autech zimní pneumatiky, jestliže je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo když se dá takový povrch předpokládat. Povinnost platí do 31. března. Bez ohledu na stav vozovky je zimní obutí u auta povinné, když je na silnici značka Zimní výbava.
Jinými slovy – řidič osobního vozu nesmí od 1. listopadu do 31. března vyjet na letních ve chvíli, kdy je na silnici sníh, led nebo námraza. „Za nerespektování tohoto zákonného ustanovení hrozí řidičům v blokovém řízení pokuta až do výše dvou tisíc korun,“ říká policejní mluvčí Ondřej Moravčík.
Trochu jiná situace nastává na silnicích, které jsou označené dopravní značkou „zimní výbava“. Za tuto značku nesmí řidič na letních pneumatikách bez ohledu na počasí. „Důležité je upozornit, že tato značka nemá časově omezenou platnost, tudíž netýká se pouze období od 1. listopadu do 31. března,“ dodává Moravčík.
V Libereckém kraji jde například o silnice přes Oldřichovské sedlo nebo z Bílého Potoka na Smědavu. Celkem jde o šestnáct úseků.
Zimní pneumatiky jsou označeny pomocí písmen M a S. Na některých lze najít zkratku ET, ML, MPT, POR nebo symbol hor či sněhové vločky.
Nejzásadnějším parametrem zimní pneumatiky je hloubka dezénu. U vozů do 3,5 tun musí mít alespoň čtyři milimetry. U těžších vozů dokonce šest milimetrů. Pneumatiky nesmí být popraskané, poškozené nebo proděravěné. Před zpuchřením kola ochrání jejich správné skladování.
Ve snaze ušetřit, si řidiči pořizují takzvané celoroční pneumatiky, ty ale nejsou tak univerzální, jak si motoristi myslí. „Náš nedávný test ukázal, že celoroční pneumatiky jsou sice použitelné v létě i v zimě, ale vždy je to značný kompromis. Není možné vyrobit kvalitní pneumatiku tak, aby byla přizpůsobena na všechny podmínky, do kterých se s autem můžete během roku dostat. Doporučujeme proto spotřebitelům střídání kvalitních letních a zimních pneumatik,“ radí Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti.
Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.