Aktuálně

Atraktivní, ale těžký los pro Jablonec. Ve čtvrtfinále poháru přivítá Slavii více...

Tygři ustáli nápor Třince a vrátili se na druhé místo tabulky více...

Při požáru zachránil liberecký hasič Roman Kostelňák dítě, dostal medaili HZS více...

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Vlak budoucnosti zamíří i do Liberce. Jde o první vodíkem poháněný vlak na světě

Autoři | Foto Alstom

Do České republiky přijede vlaková souprava, která jezdí na vodík. Tento vlak používá speciální technologii, která pomocí vodíku vyrábí elektřinu. Ta následně pohání celou soupravu. Railshow se bude konat mezi 17. a 25. květnem. V rámci ní se speciální vlak zastaví i v Liberci a České Lípě. Cestující se jím budou moct projet 24. května.

Vodíkovou vlakovou soupravu Coradia iLint vyrábí společnost Alstom. Podle ní má jít o první osobní vlak poháněný vodíkem, který bude uveden do běžného provozu. „Chceme ukázat veřejnosti, že vodíkový vlak skutečně existuje, že to nejsou jen obrázky, prezentace a nějaké vzdálené vize,“ uvedl pro server zdopravy.cz šéf českého Alstomu Danem Kuruczem

Během devíti dnů projede vodíkový vlak největší města v České republice. Poprvé se objeví na hlavním vlakovém nádraží v Praze. Následně jsou v plánu zastávky v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Českých Budějovicích, Liberci, kam vlak přijedem v úterý 24. května. 

Na hlavním vlakovém nádraží bude vlak 24. května od 14:45 do 19:15, poté se přesune do České Lípy. Z Liberce odpoledne pojedou do Turnova a Mimoně.

Podle společnosti se jedná o první osobní vlak na světě, který je poháněn pouze vodíkem. Celou soupravu pak pohání elektřina, která je z vodíku vyrobena. Během jízdy je vodík umístěn v mobilní plnící jednotce.  

„Jednotka má podobu kontejneru, a je tak jedno, zda jede na autě nebo na vagonu. Když si vezmete, že ten vlak má dojezd tisíc kilometrů, tak určitě s sebou nepotřebuje tahat nějaký přívěsný vůz. Plnění se dá dobře naplánovat,“ dodal v rozhovoru Kuruczem. 

Cílem a ambicí je proto vlak nasadit na trasy, které nejsou elektrifikované. Na pravidelných trasách českých a slovenských tratí by se mohla nová vlaková jednotka objevit v roce 2027. 

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, České dráhy, Alstom, vlak, vodíkový pohon, Liberec, Česko, Česká Lípa, Praha, Ostrava, Olomouc, České Budějovice, Česká Třebová

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.