Práce na prodloužení tramvajové trati v Jablonci nad Nisou by mohly začít v roce 2025. Náklady odhaduje liberecký dopravní podnik, který bude investorem, v současných cenách na 280 milionů korun.
Po odečtení dotací by se tak mělo město Jablonec na stavbě podílet zhruba 60 až 70 miliony korun, řekl jablonecký primátor Miloš Vele (ODS). O prodloužení trati z dnešní konečné v Tyršových sadech o zhruba 800 metrů na připravovaný dopravní terminál v Kamenné ulici se jedná přes deset let.
„Vytyčili jsme si cíl, že bychom chtěli mít do začátku prázdnin hotovou projektovou dokumentaci, která by mohla jít k územnímu řízení a stavebnímu řízení a ten rok, kdy bychom chtěli začít stavět, jsme si stanovili na rok 2025," doplnil Vele. Jednání o případném podílu na investici nabídl i kraj, hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) považuje prodloužení trati do centra Jablonce za zásadní z pohledu fungování meziměstské dopravy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.
Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955, do roku 1972 jezdila v Jablonci do centra. V 60. letech ale v Jablonci převládl názor, že je tento typ dopravy přežitkem. Radnice dokonce prosazovala zrušení meziměstské linky. Díky Liberci ale zůstala dvanáctikilometrová trať zachována a dnes ročně přepraví téměř milion lidí. Trať dnes končí u Tyršových sadů. Liberecký kraj dnes na zajištění spojení přispívá 25 miliony korun ročně.
V budoucnu by měla tramvaj projíždět v Jablonci Soukennou ulicí přes Dolní náměstí na nový terminál MHD, který vznikne v prostoru ohraničeném ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5.května. Vedení tratě i umístění nového terminálu už na jaře 2016 schválili jablonečtí zastupitelé. Přípravu projektu ale kromě jiného zkomplikoval i odpor místních, kteří blokovali stavební řízení. Proti plánovanému prodloužení trati vznikla v Jablonci petice, pod kterou se na stránkách e-petice.cz podepsala zhruba stovka lidí.
Od července 2021 do Jablonce tramvaje nejezdí, důvodem je modernizace posledních zhruba pěti kilometrů trati. Tramvaje teď končí ve Vratislavicích nad Nisou, dál musí lidé náhradními autobusy. Stavba je rozdělená do čtyř úseků a práce na nich pokračují souběžně. Zakázku na dva úseky získalo sdružení firem Chládek a Tintěra a Metrostav DIZ a další dvě části rekonstruují firmy stavební skupiny SWIETELSKY. Rekonstrukce by měla skončit do 30. června a přijde včetně DPH zhruba na tři čtvrtě miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Co takhle nejdřív vyřešit přivaděč do průmyslové vé zóny u Liazu, jinak bude tramvaj stat v kolonach mezi Poliklinikou a Merkurem.
Já být panem Půtou a dalším zainteresovaným lidem, tak bych hodně rychle hledal peníze na opravu stávající tratě do Horního Hanychova ! Trať je totálně v dezolátu a na vícero místech se propadá, třeba jako v Liberci naproti imperiálu ! To bude milionů....zachvilku budete lovit tramvaje z příkopů a zahrad, ale teď budete řešit Jablonec ! Jako vždycky, Liberec nezklame !