Rekonstrukce tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou dál nabírá zpoždění. Podle původních plánů měly práce na trati skončit v červnu, teď to vypadá, že ani v září ještě tramvaje do sousedního města nepojedou. Je to významné zdržení, ale těch komplikací při takhle rozsáhlé a dlouhé rekonstrukci je vždycky hodně, fakticky se tam staví mezi Vratislavicemi a Jabloncem úplně nová trať, řekl v živém vysílání na Twitteru liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Příprava náročného projektu zabrala tři volební období, zkomplikovaly ji odkupy pozemků, rostoucí náklady na stavební materiály, ale také zpoždění nezbytných přeložek sítí. „Do konce srpna tam zahájí ČEZ nějaké poslední přeložky elektřiny a kabelů, na které se čeká," doplnil Půta. Tramvaje z Liberce směrem na Jablonec tak stálel budou jezdit jen na konečnou ve Vratislavicích nad Nisou, dál budou cestující přepravovat náhradní autobusy. Dopravu na trase zajišťují od července 2021, kdy práce začaly.
„Tramvajová trať se stavěla v 50. letech minulého století, rekonstrukce, co se dělala v 70. letech, nebyla rekonstrukce, to byla jenom výměna kolejí, troleje a předělaly se dvě výhybny. My musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce," řekl již dříve provozně technický ředitel dopravního podniku (DPMLJ) Ludvík Lavička.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými 12 kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně přepraví téměř milion cestujících. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Za přispění EU se od té doby do obnovy trati investovalo zhruba 700 milionů korun. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici. Náklady odhaduje dopravní podnik na 280 milionů korun.
Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Předloni prošel modernizací úsek v Liberci od zastávky U Lomu na konečnou ve Vratislavicích, tramvaje tam teď jezdí po kolejích s drážním rozchodem 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd. Loni v květnu pak začala rekonstrukce zbylého zhruba pět kilometrů dlouhého úseku trati z Vratislavic do Jablonce, kde se pracuje současně na čtyřech úsecích. Dohromady přijde stavba na 900 milionů korun bez DPH.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pene Lavička, původní trať z padesátých let měla koleje položené na hlíně a sem tam podložené kameny. Takře podle vás se v sedmdesátých letech jenom vyměnily koleje a zase se položily na hlínu?