Přípravy budoucí trasy železničního koridoru z Liberce směrem na Prahu pokračují. Nyní doznala trasa nových změn a bude proto provedena třetí aktualizaci Zásad územního rozvoje Libereckého kraje.
Aktualizace zásad reagovala na skutečnost, že již existují podklady pro vymezení železničního koridoru v úseku Mladá Boleslav – Liberec a hranice České republiky s Polskem a studie proveditelnosti je zpracována a schválena Ministerstvem dopravy a Správou železnic od května.
„Tato varianta by měla přinést zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Libercem přibližně na polovinu, konkrétně na 69 minut. Vlaky v některých úsecích by měly dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti. Jsem za to upřímně rád, jelikož železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je nyní stejné jako v roce 1938. Doba jízdy ani zdaleka neodpovídá současným nárokům na moderní železniční propojení regionů. Nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,“ uvedl hejtman Martin Půta (Starostové pro LK).
Kraj proto bude Zásady územního rozvoje na základě schválené studie proveditelnosti aktualizovat. „Jsem rád, že k tomu nebude potřeba zdlouhavého procesu a aktualizace se dočkáme ve zkrácené lhůtě a bez zbytečného odkladu. Tento zrychlený postup nám umožňuje stavební zákon,“ vysvětlil radní Jiří Ulvr (Starostové pro LK). Stavbě železničního koridoru navíc dalo zelenou i Ministerstvo životního prostředí a nebude zde potřeba tak zvaná SEA, neboť koridor nebude mít zásadní vliv na soustavu chráněných území Natura 2000.
Změny se dočkala trasa zejména v oblasti na hranicích obce Přepeře a města Turnova, zásadnější změny jsou pak v Příšovicích a Svijanech. „Nejzásadněji se promění úsek Hodkovice nad Mohelkou – Liberec, kde by měla trať vést podél rychlostní silnice I/35 a ne pod Ještědským hřebenem, jak bylo původně navrženo,“ upřesnil radní Ulvr.
V rámci plánování trati bude ještě připravovaná studie na železniční spojení do Jablonce nad Nisou, které by se mělo rovněž zrychlit.
Náklady na výstavbu nového koridoru jsou odhadnuty na 55 miliard korun, neboť na trati bude mimo jiné celá řada tunelů. Vlaky by zde měly dosahovat rychlosti až 200 kilometrů za hodinu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Než se něco začne skutečně řešit, budou minimálně dvě generace lidí dávno pod drnem !