České dráhy koupily v Německu pro Liberecký kraj dalších devět nízkopodlažních motorových vlaků RegioShuttle RSI. Pořízení dalších vozů bylo jednou z podmínek prodloužení smlouvy s dopravcem na provoz Jizerskohorské železnice do roku 2033. České dráhy za vlaky zaplatily bez DPH devět milionů eur (v přepočtu přes 220 milionů Kč), nasadit je plánují nejpozději na konci roku 2026.
Tento typ motorových vlaků jezdí v Libereckém kraji od roku 2011, kdy České dráhy zahájily na základě veřejné zakázky provoz na Jizerskohorské železnici. Nasazení moderních nízkopodlažních vlaků bylo už tehdy jednou z podmínek. Dopravce proto před lety pořídil 16 vlaků RegioShuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a museli ho odepsat. Původně měla smlouva skončit v prosinci 2026, na jaře se ale kraj a České dráhy dohodly na jejím prodloužení. Nová sedmiletá zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.
Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. „Ročně tam vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). To je podle něj jeden z důvodů, proč byly podmínkou prodloužení smlouvy další vlaky.
„Díky komfortu, který vlaky nabízejí, a také díky některým vylepšením v oblasti infrastruktury roste zájem o cestování na tratích Jizerskohorské železnice a v oblasti Frýdlantského výběžku. Řada vlaků jezdí o dvou motorových vozech a některé spoje vyžadují navýšení kapacity až na tři vozy. Proto jsme se dohodli se zástupci Libereckého kraje na dalším posílení spojů, navýšení kapacity a doplnění zdejšího parku motorových vozů RegioSpider o další motoráky z Německa," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
Dalších devět vlaků koupily podle Šťáhlavského ČD od společnosti Alpha Trains, jde o vozy vyrobené v roce 2000 a modernizované v roce 2014, které jezdí v oblasti Berlína a Braniborska. Před nasazením v Libereckém kraji budou všechny motorové vozy upravené pro provoz v České republice a budou na nich provedeny i další úpravy podle požadavku kraje. Půjde například o změnu vnějšího laku, doplnění palubní wi-fi, informačního systému, revitalizaci interiéru včetně přečalounění sedaček nebo doplnění odbavovacích systémů.
Nová smlouva s ČD počítá i s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20.000 kilometrů ročně, kromě jiného by se mělo zlepšit spojení do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu. Součástí smlouvy je také linka do polské Sklářské Poreby a výhledově i do německého Zhořelce, a také prodloužení na Mladou Boleslav. Díky pořízení dalších vlaků RegioShuttle už nebudou na Frýdlantsku a v Jizerských horách jezdit vlaky Regionova.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.