Na rušném úseku silnice I/9 mezi Svorem a Novým Borem na Českolipsku ve čtvrtek skončila dopravní omezení, která tam provoz komplikovala od srpna 2022. Stavbaři přidali k původně dvouproudé silnici další dva pruhy, nebezpečnou křižovatku u Svoru nahradil kruhový objezd. Silnice je plně průjezdná, na velké části mohou řidiči jet rychlostí až 110 kilometrů v hodině. Kolem silnice se ještě dělají dokončovací práce, řekl Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Rozšíření silnice přišlo bez DPH na 544 milionů korun. Vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od silnice leží přírodní rezervace Klíč, podle ekologů bylo rozšíření zbytečné. „Já jsem přesvědčen o tom, že to zbytečné rozhodně není. Je to souběh silnic I/9 a I/13, který byl velmi nebezpečný, stalo se tu nějakých 150 nehod v posledním období, než jsme začali realizovat tuto stavbu. Byla tu úmrtí, těžká zranění, auta se srážela se zvěří. Naším úkolem je odstraňovat nebezpečná místa ze silniční sítě," řekl při otevření generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Rozšíření silnice, která je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, připravovalo ŘSD osm let. Denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce aut, vysoký podíl má kamionová doprava. Rovný přehledný úsek sváděl k předjíždění, nehody tam tak byly velmi časté. S dokončením obchvatu České Lípy navíc zátěž na silnici podle Mátla ještě poroste, odhady mluví o tom, že tudy v roce 2035 projede denně až 17 tisíc aut. Aby komunikace nápor zvládla, bylo podle ŘSD nutné ji rozšířit na čtyři pruhy.
Rozšíření se dočkal 3,5 kilometru dlouhý úsek mezi Svorem a Novým Borem. Úpravou prošla mimoúrovňová křižovatka na Nový Bor. Součástí stavby byly tři mosty, z toho dva přes migrační trasy zvěře, které zajistí její pohyb mimo rušnou silnici. Úsek je také oplocen. Kolem silnice se ještě bude pracovat. „Budeme dělat něco málo na obslužných komunikacích, dokončuje se oplocení, dokončují se práce pod mosty a vegetační úpravy," dodal Wohlmuth.
ŘSD už podle Mátla připravuje navazující stavby, před výběrem dodavatele je výstavba obchvatu Svoru. „Příští týden zasedne hodnotící komise," řekl Mátl. Dva kilometry dlouhý obchvat naváže na kruhový objezd u Svoru a odvede dopravu z obce. Na stavbu přeložky dostalo ŘSD pět nabídek, z nichž nejlevnější je od sdružení stavebních firem COLAS CZ a MI Roads s cenou 469 milionů korun bez DPH. Původní odhad byl téměř 636 milionů korun. Pokud vše dobře půjde, měla by být stavba hotová do konce roku 2026.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.