Pokles neshod až o polovinu zaznamenal v regionální linkové dopravě v loňském roce Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK), který mimo jiných činnosti zajišťuje dohled na dodržováním technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrola probíhá pomocí revizorů ve vozidlech, kteří provádějí přepravní kontrolu a kontrolu standardů kvality ve vozidle, pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (CED IDOL) a pomocí takzvané metody fiktivního zákazníka.
„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je důležitým aspektem ve vnímání veřejné dopravy cestujícími, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují pozitivní trend zlepšování kvality veřejné dopravy v našem kraji. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit,“ konstatuje. Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat je k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.
V linkové dopravě za rok 2024 bylo sledováno 775.003 spojů. Z více než 99 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. „Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 43 případů (0,005 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Meziročně jde o pokles o dvě třetiny. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 366 případech (0,047 %), což je meziročně pokles těchto případů cca o polovinu (ze 729). Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 483 případech (0,062 %), což je cca o třetinu méně než loni. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99,9 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 99 % případů),“ vysvětluje mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.
Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat automaticky generovaných z CED IDOL byl v roce 2024 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.031.500 korun, což je sice pokles o cca 800 tisíc, ale jedná se o doklad zlepšení kvality ze strany dopravců a tento trend nám dělá radost,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem totiž pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat a udržovat vysokou kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou,“ dodává.
V konečném výsledku po započtení sankcí udělených v rámci kontrol standardů kvality ve vozidlech udělil resort dopravy Libereckého kraje za rok 2024 sankce v celkové výši 1.389.500,00 korun v linkové dopravě a v celkové výši 1.842.350,50 korun v železniční dopravě.
Přehled sankcí:
Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „Kvalitativní ukazatele se sice zlepšují, ale v loňském roce jsme byli nuceni naopak vystavit cca dvojnásobek pokut uděleným cestujícím a řidičům za porušení přepravních podmínek v celkové výši 334.500 korun,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL. Koordinátor doporučuje cestujícím s nárokem na slevu si zkontrolovat platnost potvrzení. Zejména to platí pro studenty.
„Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se samozřejmé také ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter),“ uzavírá mluvčí Libereckého kraje.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám