Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Kvalita linkové dopravy v Libereckém kraji se zlepšuje, vyplývá z analýzy dat i pravidelných kontrol

Autoři | Foto IDOL

Pokles neshod až o polovinu zaznamenal v regionální linkové dopravě v loňském roce Koordinátor veřejné dopravy (KORID LK), který mimo jiných činnosti zajišťuje dohled na dodržováním technických a kvalitativních standardů veřejné dopravy. Kontrola probíhá pomocí revizorů ve vozidlech, kteří provádějí přepravní kontrolu a kontrolu standardů kvality ve vozidle, pomocí dat z Centrálního dispečinku IDOL (CED IDOL) a pomocí takzvané metody fiktivního zákazníka.

„Kvalita a spolehlivost veřejné dopravy je důležitým aspektem ve vnímání veřejné dopravy cestujícími, proto ji denně sledujeme a pravidelně vyhodnocujeme,“ říká náměstek hejtmana pověřený řízení resortu dopravy Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). „Dostupná data, která zpracovává KORID LK, ukazují pozitivní trend zlepšování kvality veřejné dopravy v našem kraji. A i když se občasným problémům nelze vyhnout, náš centrální dispečink je schopen operativně ve spolupráci s dopravci vzniklé mimořádnosti řešit,“ konstatuje. Nejdůležitější ukazatele a současně nejvíce dat je k dispozici automaticky přímo z Centrálního dispečinku.

V linkové dopravě za rok 2024 bylo sledováno 775.003 spojů. Z více než 99 % spojů byla zaslána na Centrální dispečink IDOL data k vyhodnocení. „Z nejzávažnějších neshod bylo evidováno 43 případů (0,005 %), kdy spoj nebyl zcela nebo částečně odjet. Meziročně jde o pokles o dvě třetiny. Nejčastější příčinou byla porucha vozidla či nehoda. Sledováno bylo také dodržování jízdního řádu. K předjetí nad 2 minuty došlo v 366 případech (0,047 %), což je meziročně pokles těchto případů cca o polovinu (ze 729). Zpoždění nad 10 minut bylo zaznamenáno v 483 případech (0,062 %), což je cca o třetinu méně než loni. Dále dispečink sleduje také dodržení bezbariérově přístupného vozidla (úspěšně dodrženo ve více než 99,9 % případů) a nasazení správného typu (velikosti) vozidla (dodrženo ve více než 99 % případů),“ vysvětluje mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Za nedodržení předepsané kvality jsou dopravci pokutováni. „Na základě dat automaticky generovaných z CED IDOL byl v roce 2024 podán návrh na udělení sankcí dopravcům v celkové výši 1.031.500 korun, což je sice pokles o cca 800 tisíc, ale jedná se o doklad zlepšení kvality ze strany dopravců a tento trend nám dělá radost,“ přibližuje Otto Pospíšil, jednatel KORID LK. „Naším cílem totiž pochopitelně není udělit co nejvíce pokut, ale ve spolupráci s dopravci zlepšovat a udržovat vysokou kvalitu veřejné dopravy a tu prezentovat jako spolehlivou,“ dodává.

V konečném výsledku po započtení sankcí udělených v rámci kontrol standardů kvality ve vozidlech udělil resort dopravy Libereckého kraje za rok 2024 sankce v celkové výši 1.389.500,00 korun v linkové dopravě a v celkové výši 1.842.350,50 korun v železniční dopravě.

Přehled sankcí:

Kontrola kvality probíhá také přímo ve vozidlech. Revizoři se zaměřují nejen kázeň v tarifní oblasti v rámci kontrol cestujících a řidičů, ale také na kvalitu vozidel. „Kvalitativní ukazatele se sice zlepšují, ale v loňském roce jsme byli nuceni naopak vystavit cca dvojnásobek pokut uděleným cestujícím a řidičům za porušení přepravních podmínek v celkové výši 334.500 korun,“ říká Rostislav Mocko, vedoucí Centrálního dispečinku IDOL. Koordinátor doporučuje cestujícím s nárokem na slevu si zkontrolovat platnost potvrzení. Zejména to platí pro studenty.

„Pokud mají cestující vlastní náměty, postřehy či stížnosti, mohou se samozřejmé také ozvat, a to na Helpdesk info@korid.cz. Pokud cestujícímu nepřijel spoj či došlo k ohrožení návaznosti mezi spoji, je možné kontaktovat Centrální dispečink přímo na telefonu 704 702 000. Mimořádnosti z provozu zveřejňuje KORID na svém účtu na Síti X (dříve Twitter),“ uzavírá mluvčí Libereckého kraje.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky veřejná, doprava, kontrola, Liberecký kraj, Korid LK, autobusy, vlaky

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.