Aktuálně

Cesta vlakem z Liberce přes Polsko do Německa zrychlí, Poláci opraví svou trať

Autoři | Foto Luboš Vrabec

Cesta vlakem z Liberce přes Polsko do Německa zrychlí, Poláci připravují rekonstrukci zchátralého úseku na svém území. Hotový by měl být v říjnu, řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Zatímco na české a německé straně mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdily 40 kilometrů v hodině. O modernizaci úseku usilovali zástupci všech tří stran přes 20 let.

Polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (Polské železniční trati) teď na rekonstrukci 2,8 kilometru dlouhého úseku trati od hranice s Českem po hranici s Německem vypsala veřejnou soutěž, lhůta pro nabídky končí 23. dubna. Zrekonstruovaný úsek by měl umožnit průjezd vlaků rychlostí až 120 kilometrů v hodině. „Slabým místem zůstane hraniční most mezi Polskem a Německem, kde se jezdí 50 kilometrů a zatím se dělat nebude, to už ale není problém," řekl Pavel Blažek z firmy Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.

Trať z Liberce na Žitavu denně využije kolem 2500 cestujících, nyní tam ale vlaky nejezdí, od začátku dubna je nahradily autobusy. Výluka spojená s projektem Správy železnic za 1,24 miliardy korun potrvá do konce září. Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody projekt zlepší dopravní spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zvýší zabezpečení tratě i komfort pro cestující. Součástí je rekonstrukce nádraží v Hrádku nad Nisou a Chrastavě.

O parametrech rekonstrukce i dalších přeshraničních projektech dnes jednal liberecký hejtman ve Varšavě. „Rádi bychom, aby na trati v rámci rekonstrukce přibyla v Polsku zastávka, dnes tam vlaky nestaví. Zastávka v Porajówě se začne projektovat, její povolení zabere víc času, je ale naším dalším společným cílem," řekl po jednání hejtma Martin Půta, který se snaží dohodnout se Správou železnic na rekonstrukci zbylého úseku trati z Hrádku nad Nisou k hranici s Polskem. Současný projekt podle něj tento úsek nezahrnuje.

Díky rekonstrukci trati na polském území se podle Blažka zrychlí spojení z Liberce přes Polsko a Německo do Varnsdorfu o deset minut. „Cesta vlakem tak bude i se zastávkami srovnatelná s cestou autem což zvýší konkurenceschopnost vlaků," řekl. V Libereckém kraji bude trasa jednou z nejrychlejších, rychlostí 100 a více kilometrů v hodině jezdí v kraji vlaky jen na několika krátkých úsecích.

Ve Varšavě jednal Půta také o rekonstrukci železniční trati Zawidów - Zhořelec. „Ta umožní lepší napojení Liberce na sever směrem nejenom do polského Zhořelce a německého Görlitzu, ale i směrem na Jelení Horu a Vratislav," řekl. Vlaky na trati mezi Libercem a Zawidówem jezdily od 1. července 1875, pravidelný provoz byl přerušen po druhé světové válce. Obnovení spojení by mělo zlepšit dostupnost Frýdlantského výběžku a pomoci cestovnímu ruchu v Trojzemí.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.

Štítky ČR, Polsko, Německo, železnice, správa, Liberecký kraj

Komentáře

Přihlášení uživatele

 Přihlásit se přes Apple
Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.