Čtvrtek, 9. října 2025, 06:37
Od ledna příštího roku chce Liberecký kraj zvýšit cenu za cestování v integrovaném dopravním systému IDOL. Cestování regionální dopravou má být dražší zhruba o 5 %. Zdražení se však nedotkne ročních síťových jízdenek, kterými lze v rámci kraje cestovat ve všech hromadných dopravních prostředcích. Kvůli jejich vysoké pořizovací ceně, přestože v propočtech nabízí při pravidelných jízdách nejlevnější způsob cestování, připravuje kraj také jednu novinku. Je jí možnost platit za síťovou roční jízdenku formou pravidelných měsíčních plateb.
„Průměrné navýšení jízdného o 5 % je reakcí na kumulovanou výši inflace za poslední dva roky, protože loni k navýšení jízdného nedošlo,“ vysvětluje jednatel společnosti KORID LK Otto Pospíšil.
„Změny kraj připravil s ohledem na ekonomickou situaci i potřeby cestujících. Nechceme přistupovat ke skokovému zdražování, proto je navržené navýšení spíše kosmetické,“ uvádí statutární náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort hospodářského a strategického rozvoje Edvard Kožušník (Spolu).
Například cena jízdného na trase Liberec – Hrádek nad Nisou se tak zvýší při platbě v hotovosti z 54 korun na 56 korun. „Bezhotovostní platbou přijde tato jedna cesta na 45 korun, 7denní časová jízdenka na trati na 360 korun, 30denní na 1170 korun, 90denní na 3330 korun a roční už se nenabízí, protože tam je výhodnější využít roční síťovou jízdenku za 10 tisíc korun,“ udává příklad nových cen na jedné z vytížených tratí kraje Pospíšil.
Cestující si v Libereckém kraji může v rámci IDOLU vybrat mezi jednotlivou jízdenkou pro jednotlivé jízdy, časovým relačním předplatným, neboli časovkou, nebo celosíťovým jízdným, takzvanou síťovkou. „Když bych měl přiblížit rozdíl mezi časovkami a síťovkami, tak laicky řečeno časovky jsou zvýhodněné jízdenky pro nějakou konkrétní relaci - například Liberec - Frýdlant, Liberec – Jablonec, Turnov – Semily a podobně. Ty se využívají především na pravidelné dojíždění na jedné trase. Pokud už ale cestující jezdí na nějaké delší trase a třeba několika tratích, vyplatí se mu určitě síťová jízdenka. S tou totiž může volně cestovat v rámci IDOLU po celém regionu, to znamená v celém Libereckém kraji s přesahem do Středočeského, Královéhradeckého, Ústeckého kraje, do Německa i Polska,“ vysvětluje Pospíšil.
Přestože se kraj rozhodl ceny od 1. 1. 2026 navýšit, cenu ročních síťových jízdenek zachová na stávající výši. Tedy v případě plného jízdného u dospělých ve výši 10 tisíc korun, v případě zlevněného jízdného pro děti a studenty ve výši 5 tisíc korun, v případě ZTP, ZTPP ve výši 2500 korun a v případě osob starších 70 let ve výši 1100 korun.
Novinkou od příštího roku je možnost platit za roční síťovou jízdenku v pravidelných měsíčních platbách. „Tento model má pomoci zejména těm, kteří si nemohou dovolit jednorázovou platbu ve výši 10 tisíc korun, případně 5 tisíc korun pro zlevněnou variantu,“ doplnil statutární náměstek Kožušník. V praxi to znamená, že v případě využití měsíčních plateb za roční síťovou jízdenku zaplatí cestující každý měsíc 1000 korun s tím, že se zavazuje k dalším měsíčním platbám po dobu jednoho roku. Splátka je 1000 korun/měsíc. „Ve finále tak cestující sice zaplatí za síťovou jízdenku celkem 12 tisíc korun, nicméně pořád jde o levnější variantu, než kdyby využíval jiné typy jízdenek či předplatného. A je tam bonus toho, že nemusí vydat celou částku najednou,“ vysvětluje Pospíšil.
Mezi novinkami, které kraj v IDOLU od nového roku chystá je také nová 72hodinová síťová jízdenka vhodná například pro turisty. Rozšíří se také okruh osob, které budou moci využívat zvýhodněnou jízdenku v cenové hladině „70+“, tedy kteří si koupí roční síťovku za 1100 korun. „Nově to bude umožněno nejen cestujícím starším 70ti let, ale i válečným veteránům,“ říká Pospíšil. Součástí změn bude i úprava výše pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu až na zákonný limit 2 500 korun.
Liberecký kraj zároveň pokračuje v tarifní spolupráci se sousedními regiony. S Ústeckým krajem se chystá propojení IDOL a DÚK v relacích Nový Bor – Rumburk a Česká Lípa – Litoměřice. Změny vstoupí v platnost od celostátních změn jízdních řádů k 14. prosinci 2025. Úprava se týká i mezinárodního jízdného EURO-NISA-Ticket, kde se cena zvýší o 1 až 2 eura v závislosti na konkrétní variantě.
Ceník tarifu IDOL platný od 1. ledna 2026 najdete zde coby přílohu zprávy.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám