Sobota, 8. listopadu 2025, 09:15
Na unikátní ozubnicovou trať mezi Tanvaldem a Kořenovem se po půl roce vrátily vlaky. Skončila oprava za necelých 585 milionů korun. Na trati se ale chystá další výluka, právě se připravuje rekonstrukce úseku z Kořenova do Harrachova. Začít by mohla v roce 2028.
Na opraveném úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jsou vyměněné pražce i ozubnice. Cestující získali pohodlnější nástup do vlaků, v Dolním Polubném je opět možné křižování vlaků. Úpravami prošel také Polubenský tunel. Stavební práce probíhaly od letošního jara, celkové náklady dosáhly téměř 585 milionů korun. Většinu peněz zaplatila Evropská unie.
Práce zahrnovaly opravu nástupišť na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. „Cestující díky tomu získali pohodlnější nástup do vlaků. Dalším přínosem je svaření kolejnic do takzvané bezstykové koleje, která umožňuje klidnější jízdu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Na legendární zubačku se vrací vlaky!
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) November 6, 2025
Dokončili jsme obnovu nejstrmější železniční trati v Česku, která je zároveň kulturní památkou. Mezi Tanvaldem a Kořenovem jsme vyměnili pražce i ozubnici, opravili nástupiště a odvodnění. Díky rekonstrukci se navíc po desítkách let mohou v… pic.twitter.com/aQCJfD5f7E
Na unikátní ozubnicové trati, která je zároveň kulturní památkou, došlo k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek. V Dolním Polubném bude opět po desítkách let možné křižování vlaků, a to i těch ozubnicových. Za mrazivého počasí bude navíc možné použít ohřev výhybek.
Opravy se dočkal i Polubenský tunel. „Měří 940 metrů a je třetím nejdelším jednokolejným tunelem u nás. Pro zachování bezpečného provozu jsme v něm obnovili odvodnění, v zimním období se tak uvnitř už nebudou tvořit rampouchy a ledopády,“ dodal Svoboda.
Správa železnic už nyní připravuje rekonstrukci úseku z Kořenova do Harrachova. Obnoven by tak měl být zhruba tříkilometrový úsek trati v táhlém oblouku a přes Jizeru od Kořenova do Harrachova. „Někteří říkali, ať to uděláme naráz, ale to opravdu nebylo reálné, podmínky z pohledu přístupu jsou tam velice složité," poznamenal Svoboda. Obnova trati by ale podle něj měla pokračovat, protože i na polské straně, kam trať pokračuje, investují do její obnovy, zvyšování komfortu a zrychlování vlaků.
Rekonstrukce navazujícího úseku by měla být podle Svobody levnější než obnova unikátního úseku z Tanvaldu do Kořenova, jehož součástí je ozubnice, která na třech úsecích pomáhá vlakům překonávat strmé stoupání 58 promile. Trať na níž vlaky jezdí od 30. června 1902 je technickou památkou a je jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Ozubnicové trati mají také třeba v Rakousku nebo Švýcarsku, jde ale o úzkorozchodné trati.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám