Na rekonstrukci posledních čtyř silnic zničených povodní dostane Liberecký kraj jen zhruba 70procentní dotaci. Původně měl dostat až 85 procent uznatelných nákladů, některé práce však ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) neuznalo. I tak dostane kraj na tyto silnice víc než na první opravy, které stát dotoval jen z poloviny.
Zatím stavby financuje z vlastního, od státu by měl kraj získat zhruba 390 milionů korun.
Blesková povodeň v srpnu 2010 zasáhla více než polovinu území Libereckého kraje, vyžádala si pět lidských životů a 2000 lidí vyhnala z domovů. Zůstaly po ní škody za 8,2 miliardy korun. Jen na krajských silnicích druhé a třetí třídy přesáhly škody dvě miliardy korun. Podle Krajské správy silnic bylo zásadně poškozeno 15 úseků silnic a asi třetina z 666 krajských mostů. Většina oprav byla dokončena už v loňském roce, stála zhruba miliardu korun a polovinu na ně dostal kraj od státu.
Dodatečně žádal kraj dotace na čtyři projekty - na opravu silnic ve Vítkově, na druhé etapy silnic z Frýdlantu do Raspenavy a z Chrastavy na Mníšek a také na zbytkovou opravu v Bílém Potoce. "Ta je první, na kterou už má registraci, a teď se jedná o dotaci na silnici ve Vítkově, která už je dokončena a kraj za ni zaplatil přes sto milionů," řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. První peníze by podle něj měl kraj dostat v červnu, všechny akce musí ještě letos dokončit a vyúčtovat. "Není reálné, že by se podařilo ty peníze převést do příštího roku," dodal Půta.
Ministerstvo vytýká Libereckému kraji předražení zakázek a také zbytečné náklady. "Expertní posudky poukázaly na nadhodnocené rozpočty akcí o 100 milionů korun, v důsledku čehož byla dotace státu ponížena o 80 milionů. Opatrnost ministerstva v proplácení peněz je tedy na místě," uvedla k průtahům v proplácení dotace mluvčí MMR Veronika Vároši. Expertní posudky na akce musí podle ní ministerstvo nechávat zpracovat na všechny akce, kde státní dotace přesáhne 200 milionů korun.
"Jenže my jsme ty zakázky soutěžili v roce 2012 a oni je posuzovali v roce 2014 ke stavu cen 2014, takže porovnávali neporovnatelné," řekl vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. U oprav v Chrastavě posudek navíc vytýkal kraji žulové obklady opěrných zdí, což byl ale požadavek Povodí Labe. "Jen tyhle obklady stály 30 nebo 40 milionů korun a oni zpochybňovali, že kdybychom to neobkládali, tak ušetříme," řekl Čáp. Stav komunikací navíc podle něj posuzovali experti čtyři roky po povodni z fotografií a leteckých záběrů.
Dokončování rekonstrukcí po povodních je letos jen částí oprav na krajských komunikacích druhé a třetí třídy. Kraj dá letos do svých silnic rekordních 1,42 miliardy korun. I pro motoristy to bude velmi náročné. "Řidiči budou mít v létě docela problém najít úsek, kde nebude nějaká uzavírka nebo čekací semafory," řekl Půta. Věří tomu, že se situaci na silnicích podaří konečně obrátit k lepšímu. Od povodní se totiž stav silnic v kraji stále zhoršuje, polovina silnic je v nevyhovujícím či havarijním stavu navzdory dvěma miliardám, které se do nich investovaly jen v posledních dvou letech.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.