sobota 4. července 2020 Prokop

Na trať do Jablonce se vrátily tramvaje. Výluka od pátku končí

Do konce výluky na trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou zbývají poslední hodiny. Ve středu se po patnácti měsících vrátily na nově zrekonstruovanou trať tramvaje. Do čtvrtečního odpoledne budou brázdit úsek linky číslo 11 bez cestujících ve zkušebním provozu. Od pátečního rána přestane jezdit náhradní autobusová doprava a tramvaje se vrátí do běžného režimu.

Výluka se oproti poslednímu termínu protáhla o dva dny kvůli drobným komplikacím. "Jeden ze specializovaných vozů, z nichž se montují troleje, měl poruchu a v sobotu došlo i k nějaké technické závadě na trolejovém vedení. Zvážili jsme všechna pro a proti, a protože je to jednokolejná trať a jde nám hlavně o bezpečnost a kvalitu provozu, tak proto jsme posunuli provoz s cestujícími až na ten pátek," shrnul ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Není to jediná komplikace, se kterou se dopravní podnik potýkal. Několikamilionová škoda zůstala na trati také po zlodějích a vandalech, kteří brali útokem doslova vše, co mělo aspoň minimální cenu. „Z důvodu rozsáhlého a opakovaného poškození zabezpečovacího zařízení trati vandaly, v době zastavení provozu a samotné rekonstrukce tramvajové tratě, bylo nutné toto zařízení vybudovat téměř zcela nové,“ doplnila mluvčí dopravního podniku Martina Poršová. Podle ní je škoda vyčíslena na tři miliony korun.

Podle prvních předpokladů měla výluka skončit už začátkem dubna. Její prodloužení ale způsobil nestabilní svah pod stanicí Jablonec nad Nisou - dolní nádraží. "Mysleli jsme, že je to skála, ale ukázalo se, že tam je navážka, která začala ujíždět. Nemohli jsme to jen nějak provizorně zabezpečit, bylo nutné tam vybudovat opěrnou zeď," řekl technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

Navážka se hromadila od začátku 20. století, kdy se v těchto místech vykládalo uhlí. „Tehdy se vymetal mour z vagonů koštětem na druhou stranu, než kde stál povoz. Během desítek let se tak navážka hromadila,“ řekl jablonecký zastupitel František Pešek (KSČM). Kvůli nutným úpravám se rekonstrukce v těchto místech prodražila o 18 milionů korun.

Celkově vyšla rekonstrukce trati zhruba na 370 milionů korun, více než polovinu zaplatí dotace a 13 milionů přispěl Jablonec nad Nisou.

Projektanti si museli poradit s úpravou celkem čtyř kilometrů trati. Například na úseku Brandl – Měnírna se kolejiště posunulo od silnice a tramvaj nevybočuje do komunikace, jak tomu bylo v minulosti. Na konečné v Jablonci navíc vyrostlo nové multifunkční zařízení s toaletami a prostory pro občerstvení. Celé nástupiště je navíc vyhřívané, což ocení cestující především v zimě.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.