Liberecký kraj bude dopravce pro hlavní regionální železniční linky vybírat v soutěžích. Vítězové tendrů by provoz měly zajišťovat od prosince 2019 na deset až 15 let. Záměr ve věstníku Evropské unie chce kraj zveřejnit do několika dnů až týdnů a soutěže vypsat na přelomu let 2016 a 2017. Novinářům to dnes řekl jednatel společnosti Korid Lk Pavel Blažek. Firmu kraj pověřil přípravou výběrových řízení.
Soutěže se kraj rozhodl vypsat na základě dosavadních dobrých zkušeností. "Podařilo se výrazně zvýšit kvalitu. Dnes na našich tratích jezdí v průměru nejnovější vozidla z celé republiky za ceny stejné nebo dokonce nižší než dříve," uvedl hejtman Martin Půta (STAN).
Dopravci vybraní ze soutěží už zajišťují spojení z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu v Ústeckém kraji a na takzvané Jizerskohorské železnici. Ta zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku, z Liberce přes Jablonec a Tanvald do Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. "Vysoutěženo máme 46 procent tratí," uvedl radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).
Nové tendry chce kraj vypsat pro hlavní tratě, jež vedou do sousedních krajů. Domluvený už je s Ústeckým krajem. "My budeme soutěžit linku z Liberce přes Českou Lípu do Děčína a Ústecký kraj linku z Lovosic přes Litoměřice do České Lípy," uvedl Blažek. Soutěž se bude týkat i tratě z Liberce přes Turnov do Semil a možná i dál do hradeckého kraje. S ním jednání teprve probíhá.
"Uvažuje se o směru na Chlumec nad Cidlinou nebo Jaroměř. Může to přinést přímé spojení z Nové Paky do Semil nebo Lomnice nad Popelkou, pokud se podaří linky provázat," poznamenal Blažek. O spolupráci bude kraj jednat i se Středočeským krajem. Cílem je zlepšení dopravy z Mladé Boleslavi ve směru na Turnov a také na Českolipsko. Tendry chce kraj provázat s možností získat pro tratě nová vozidla v rámci evropského operačního programu.
Dopravci na železnici najezdí v kraji téměř čtyři miliony kilometrů. Další milion představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a 13,5 milionu kilometrů zajišťuje autobusová doprava. V letošním roce šlo na veřejnou dopravu v kraji zhruba 622 milionů korun. Zhruba 497 milionů dal kraj ze svého, dalších 94 milionů přidal stát na zajištění regionálních vlaků. Zhruba 25 miliony přispěly obce a téměř šest milionů představuje příspěvek zaměstnavatelů. Podobná částka bude připravena i pro příští rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.