Smlouva s firmou BusLine je pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DMPLJ) podle auditu nevýhodná. Soukromý přepravce díky ní zajišťuje městskou dopravu v Jablonci a zhruba 40 procent autobusové dopravy v Liberci. Za rizikové považuje auditor zejména takzvaný závazek úhrady přiměřeného zisku, jeho výše může být až 300 milionů korun. Vyplývá to ze zkrácené verze zprávy z hloubkové kontroly, jež je na webu Liberce. Smlouvu chce dopravní podnik upravit.
"Aktuálně se velmi intenzivně pracuje v součinnosti se společností BusLine na úpravě smluvního vztahu tak, aby se omezila veškerá rizika, která ze současného smluvního vztahu pro dopravní podnik vyplývají," uvedl pro předseda představenstva DPMLJ Pavel Šulc (ANO).
Ročně se jedná o zakázku za zhruba 150 milionů. BusLine ji získal v roce 2009 bez veřejné soutěže. Už několik let zakázku kritizuje Změna pro Liberec, která je nyní v radniční koalici v Liberci. "Propojení DPMLJ a BusLine je velmi nestandardní a v této podobě k němu i podle auditorů vůbec nemělo dojít," řekl Jiří Řimánek, který je za Změnu pro Liberec místopředsedou představenstva DPMLJ. "Hlavní smlouva ale končí v roce 2019. V tuto chvíli považujeme proto za nejlepší řešení vzájemnou dohodu s BusLine, která narovná vztahy na zbytek trvání smlouvy a zajistí pro DPMLJ lepší podmínky," dodal.
Za rizikové a velmi neobvyklé považuje auditor zejména ujednání o přiměřeném zisku. "Třebaže BusLine doposud neuplatnil vůči DPMLJ pohledávku z přiměřeného zisku, existuje riziko, že tato pohledávka může být zesplatněna," uvedl ve zprávě. Podle dalšího zástupce Změny pro Liberec v představenstvu DPMLJ Josefa Šedlbauera se jedná ročně o 25 až 30 milionů. "Do roku 2013 to bylo řešeno tak, že BusLine odložil výplatu zisku vždy za předchozí rok s příslibem, že se nároku vzdá, když smlouva doběhne až do konce desetiletého období," uvedl. Od roku 2014 ale žádný další dodatek nevznikl.
Za problematický považuje Šedlbauer i způsob, jakým dostává Busline úhradu za ujeté kilometry. "Smlouva mezi DPMLJ a BusLine neobsahuje ustanovení o ceně, odvolává se na analogii s prokazatelnou ztrátou. Součástí smlouvy mezi DPMLJ a BusLine ale není předběžný odhad prokazatelné ztráty, tedy takzvaný cenový strop. A BusLine neumožňuje dopravnímu podniku ani kontrolu vykazovaných nákladů, a to s odkazem na obchodní tajemství," uvedl. Podle Řimánka by jim měl BusLine předložit v brzké době dva návrhy na výpočet jejich výkonů.
Liberecký dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Podnik s půlmiliardovým obratem zajišťuje městskou dopravu ve stotisícovém krajském městě i sousedním Jablonci.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.