Už počtvrté jsme si pro vás připravili další díl Politické koridy, ve které odpovídají na otázky redakce a čtenářů liberečtí zastupitelé. Čtvrté téma se týká parkovacího systému v krajském městě, který v posledních měsících doznal změn a další změny na sebe podle všeho nenechají dlouho čekat. Co si o současném parkovacím systému myslí zastupitelé města?
Parkovací systém v Liberci doznává v posledních měsících změn. Parkovné lze nově platit kartou přes chytrý telefon nebo tablet a počítá se také s posunutím času, od kterého je povinnost platit parkovné. Jak ale vyřešit přeplněná parkoviště v horním centru města a jak navýšit kapacitu parkovišť? Radnice připravuje studii, zda by pro tyto účely nemohla využít abonentská místa, která mají rezidenti předplacená na celý rok. To znamená nabídnout předplatitelům nějakou slevu za to, že přes den, když tam jejich auta nejsou, umožní jejich využití. Považujete tento krok za správný? Je podle vás cena parkovného v Liberci optimální? Jste pro zavedení bezplatného parkování na půl hodiny?
Otázka byla položena zastupitelům e-mailem v pondělí 16. května. Oslovení zastupitelé, v drtivé většině lídři stran, měli čas odpovědět do pátku 20. května, do 12:00. Z dotázaných neodpověděll Ondřej Červinka (ODS) a Zora Machartová (Nezávislá za TOP 09).
Parkovací systém a parkování v Liberci je pro mne a pro mého kolegu náměstka Tomáše Kyselu velice důležité téma. Myslím, že první dílčí kroky, zjednodušení plateb možností elektronických plateb kartou i SMS platby parkovného, se setkaly s pozitivním ohlasem řidičů, jak z Liberce, tak i turistů.
Naše plány na modernizaci a optimalizaci parkovacího systému v Liberci však tímto zdaleka nekončí. Zlepšili jsme kontrolu výběrů a plateb a se získanými daty dále pracujeme, právě pro možnou optimalizaci situace parkování v jednotlivých částech města. Nové parkovací automaty, kterými plánujeme postupně nahrazovat stávající, které dosluhují, budou takzvaně online a kromě dokonalého sběru statistických dat nabízejí mnohem pružnější nastavování tarifů, jak v různých sezónách, tak třeba i během dne. Tím lze pružně reagovat a ovlivňovat vytížení parkovacích zón v různých lokalitách. Mně osobně by se líbila i provázanost s mobilní aplikací, která řidiče informuje jak o cenách parkovného v různých částech města, tak třeba i o obsazenosti parkovacích zón. Jak bylo již zmíněno, problém s parkováním by mohlo pomoci vyřešit i nastavení režimu, kdy rezidenční parkovací místa nebudou „zablokovaná“ 24 hodin denně, ale jen po dobu, kdy je rezident opravdu využívá. Systém chceme navrhnout pečlivě a s rozmyslem, abychom jej nastavili tak, že bude opravdu přínosem pro všechny zúčastněné. Proto jsme nechali zpracovat studii, která má jasné a konkrétní zadání a věřím, že na základě získaných dat dokážeme přijít s optimálním řešením.
Otázka cen parkovného není vůbec jednoduchá. Promítá se zde hned několik různých faktorů a je nutné si definovat, co je cílem. Cenou parkovného, ale i celým parkovacím systémem ovlivňujete provoz v jednotlivých částech města, návštěvnost v centru města, vliv má dostupnost a cena MHD, možnost parkování na periferních odstavných parkovištích, otázka kdo jezdí do centra města, kdo zde parkuje, jaké jsou zvyklosti obyvatel a turistů… A pak základní otázka zní, co preferujeme? Chceme na parkování vydělávat, nebo chceme centrum města bez aut?
Krátkodobé parkování v centru je líbivé téma, ale je nutné si uvědomit, že krátkodobé parkování tvoří podstatnou část příjmu z parkování, takže v centru tento model nevidím jako dobrý. Umím si to představit na parkovištích v odlehlejších částech města.
Co ale považuji za „revoluční“, je systém, na kterém již pracujeme, a to je jistá forma „kreditu“ pro řidiče, kdy by si zájemci parkovné předplatili a následně z tohoto kreditu čerpali. Tento kreditní systém může mít pro uživatele výhodnější tarify, ale hlavní přínos je v pravidelném souhrnném vyúčtování za měsíc. Tím se pro uživatele zásadně zjednoduší administrativa s účtováním parkovného. Dnes mnozí podnikatelé parkovné do účetnictví ani nedávají, protože náklady spojené se zaúčtováním korunových položek se jim nevyplatí.
Myslím, že město by mělo inkasovat parkovné pouze na plochách, které samo zřídilo a které také udržuje, což není v Liberci standardem. Stačí se podívat na „placené“ parkovací plochy pod OSSZ, nebo na Papírovém náměstí. To mám platit za to, že z auta vystoupím přímo do kaluže? Ale k tématu. Parkovací plochy zpoplatnit. Ceny jsou dostačující. Město není podnikatel, na všem nemusí vydělávat. Zajištění parkování je služba občanům. Ohledně parkování podál silnic, tam mi vždy placené parkování přišlo na hlavu postavené. Vytipovat místa, kde je největší potřeba a vybírat peníze, pouze z moci mě to tu patří, řidiči plať. Silnice město musí udržovat tak jako tak. Pravidla silničního provozu jasně říkají, kde parkovat lze. Na městě tedy je zajistit bezpečné parkování - aktivní dohled městské policie a ne investovat do automatů a tahat z řidičů peníze. A pokud si chce někdo parkovací místo koupit a mít jistotu zaparkování – proč ne, ale je to zcela dobrovolné. Místo se vyznačí, stejně jako se vyznačují místa pro invalidy.
A problém abonentských míst? Vůbec nechápu, proč se takto dlouho řeší. Na co se připravuje studie? Není nic jednoduššího, než se zeptat samotných abonentů. Na to stačí obyčejný dotazník. A dokud se abonentů nezeptáme, můžeme utrácet za studie, jak chceme, stejně se nic nedozvíme. Osobně si myslím, že pokud si někdo abonentské místo platí, chce ho po celou dobu. Kdo z nás může s jistotou říct, že v 10 hodin dopoledne nikdy nepojede domů, nikdy si nic nezapomene, nikdy nepotřebuje k lékaři, nikdy není nemocný.
A v otázce parkování zdarma na půl hodiny? Podle mého názoru se tím parkovací systém jenom z nepřehlední a zkomplikuje. Možná to je o racionálním přístupu městské policie (kamery dnes máme téměř na každém rohu). Vždy jsem oceňoval u našich strážníků nadhled, určitou toleranci, lidský přístup a hlavně profesionální výkon služby. Věřím, že by zvládli rozumně řešit i tu půlhodinku parkování zdarma.
Sdílení parkovacích míst je pro centrum města dobré řešení. Je totiž logické, aby přes den prázdná parkovací místa rezidentů mohli používat lidé, kteří v centru pracují. Širší možnosti platby parkovného jsou příjemným zlepšením. Cena parkovného by měla odrážet obsazenost parkovacích míst v daném místě. Podle mého názoru jsou ceny parkovného nastaveny dobře, navíc je to jeden z příjmů města.
V oblasti parkování vidím dvě priority. Zaprvé řešení parkování na sídlištích podobně jako v Rochlici a zadruhé vrácení veřejné funkce Sokolovskému a Papírovému náměstí, aby tam místo parkovišť vznikl hodnotný veřejný prostor. Spíš než bezplatné parkování na půl hodiny vidím jako lepší řešení zlevnění jednorázové jízdenky na MHD a parkování v centru v parkovacích domech nebo v podzemí podobně jako v jiných evropských městech.
Parkování v Liberci je dlouhodobý problém. Posunutí času, které si vymohli sami občané je minimální ústupek zodpovědných radních. Prostory v parkovacích domech nejsou využívány v takové míře, jak se předpokládalo. Jsem toho názoru, že by bylo vhodné snížit finanční částku za parkování v těchto domech a tím alespoň z části vyrovnat deficit nedostatku míst v horním centru.
K využití abonentských míst pro placené stání. Výbor pro „Nobelovu cenu“ Libercem projel a tato myšlenka jej patrně minula. Toto považuji za zcela nesmyslný krok, tedy vytloukání klínu klínem, který problém neřeší. Naopak by to vyvolalo řadu dalších sporů a navýšení práce městské policie. Rezidentské předplatné na noc, kdy se parkovné neplatí je poněkud komické. Pokud si někdo hradí rezidentské parkování, tak by měl mít tuto službu zajištěnu 24 hodin denně. Navíc není vůbec jasné, jak by toto mělo být konkrétně řešeno.
Někdy se tlačí v Liberci hloupost dopředu, aby byla viděna, rozum ustupuje, aby se díval. Jinak by nemohly vznikat takové skvělé projekty, jako je pláž před radnicí, vandry do Žitavy či tak šílené zneužívání dotací na zbytné projekty jako je i substrát s patnácti stromy pro Vítěznou.
Cena parkovného je i centru velmi rozdílná. Například u Nisy naproti KÚ je parkovné výrazně levnější než u 100 metrů vzdáleného parkoviště Na Rybníčku. Byť se jedná o různé parkovací okruhy, přesto kvalita je nesouměřitelná. Kvalita plochy parkování např. Na Rybníčku a cena za to je nepřijatelná. Přes opakované interpelace na pana náměstka Kyselu však přes sliby nedošlo k nápravě. Dle jeho první odpovědi mělo být parkoviště opraveno již v minulém roce. Nyní se však čeká na zázrak pod názvem „parkovací systém“. A tak na draze placeném parkovišti dále lidé vystupují do kaluží, vymláceného asfaltu. Předstírat se dá pouze činnost, nikoli výsledky!
A zavedení bezplatné půlhodiny? Ano, jsem pro a to již i z důvodů špatné údržby parkovišť, která cenám rozhodně neodpovídá.
Fungující parkovací systém je asi snem každého politika. Nicméně poté, co většina parcel v Liberci přešla do soukromého vlastnictví, je jakékoliv navyšování parkovacích míst v horním centru takřka nemožné. Nelze zde tedy pořídit ani nové parkovací plochy, a ani postavit nový parkovací dům. A mimochodem – jeden parkovací dům máme v knihovně, a není podle mých informací motoristy příliš využívaný.
Sleva pro rezidenty za to, že si přes den nebudou na své parkovací místo dělat nárok, je naprostý nesmysl. Přece si nepředplatíte parkování jen na noc? Když si parkovací místo pronajmu, chci je mít pro sebe celý den. Kde zaparkuji, když si odběhnu z práce kvůli něčemu domů, kde budu parkovat v případě, že onemocním nebo budu mít dovolenou? Navíc se rezidentů dosud nikdo ani neptal, jestli by s takovým systémem souhlasili. Myslím, že většina by jej odmítla.
Zavést bezplatné parkování na půl hodiny je málo, za tu dobu si nikdo nestihne nic vyřídit. A je otázka, jestli by motoristé tuto dobu nepřekračovali, což by potom vyžadovalo zvýšenou kontrolu parkovišť ze strany městské policie a následnou vyšší administrativní zátěž s řešením pokut a podobně.
Osobně bych viděla cestu ve větší podpoře veřejné dopravy. Pokud by se nám podařilo vybudovat nejen pro turisty levné nebo zcela bezplatné záchytné parkoviště na okraji města, a k němu zavést linku MHD, snížíme tím počet aut, která jezdí do centra. Současně bychom výrazným zlevněním veřejné dopravy, zejména předplatitelských kupónů, mohli dosáhnout toho, že mnozí Liberečané budou častěji k cestě do práce využívat tramvaj nebo autobus. Nejenže by ubyly pravidelné zácpy v dopravních špičkách, ale ještě by nebyla taková nouze o parkovací místa.
Parkování ve městě vždy bylo, je a bude téma k diskusi. Parkování nikdy nebude dokonalé, jde o to, aby systém vyhovoval co nejvíce uživatelům, byl přívětivý, parkování skutečně reguloval a v neposlední řadě přinášel městu také nějaký peníz na to, aby se zpět město mohlo o pakovací plochy trochu starat.
Vezmu to odzadu. Volná parkovací „půlhodina“ je dobrý nápad, který funguje, pokud není zneužíván. Pokud chceme podporovat živnostníky v centru města, rodiče doprovázející své děti „do a z školy, kroužků apod“ pro ty je půlhodina dobrým časem k vyřízení všeho potřebného. Problém by byl, pokud by filutové stáli na těchto vyhrazených místech déle a jen a znovu by posouvali čas příjezdu na tachografu za sklem.
Jsem rád, že nové vedení města navázalo na náš projekt bezhotovostního placení parkovného a poté co se již např. v tramvajích se dá dva roky platit pouze kartou, lze toto obdobně i s parkovným. Jde o to neustrnout, vybavit všechny stojany bezkontaktním platebním terminálem, aplikaci spárovat s nástrojem epeněženka apod. Vybavit Městskou Policii další čtečkou RZ (SPZ postaru) a tu mít přímo propojenou na ověřování plateb. V neposlední řadě se dá systém povýšit na skutečný SMART systém, který detekuje volná místa chytrou kamerou a data posílá GPS přijíždějícímu vozidlu, platba probíhá automaticky jen za čas, který tam vozidlo skutečně parkuje. Zdá se to jako sci-fi, ale nebude to dlouho trvat. Technologie to již umožnuje.
Na stranu druhou by bylo více než vhodné ponechat dost míst k parkování zdarma v dochozí vzdálenosti cca 10-15min chůze od centra. Mnoho lidí rádo ušetří pár desetikorun a ještě procházkou udělají něco pro svoje zdraví. Doprava je krví ekonomiky, vlastnictví a provoz automobilu je státem velmi zdaněná věc a byť z těchto spotřebních daní nemá město prakticky nic, netřeba přemrštěným zpoplatěním všeho parkování řidiče neúměrně zatěžovat.
Politická korida - I.: Jak využít Liebiegův palác po nákladné rekonstrukci?
Politická korida - II.: Co může udělat vedení města pro zatraktivnění okolí Papírového náměstí?
Politická korida - III.: Proč rozpoutalo vysazení nových stromů ve Vítězné ulici dlouhou diskuzi?
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.