Počasí dnes0 °C, zítra1 °C
Pondělí 23. prosince 2024  |  Svátek má Vlasta
Bez reklam

Bývalou úzkokolejku Heřmanička získá mikroregion Frýdlantsko

Obce mikroregionu Frýdlantsko získají pozemky pod zrušenou úzkorozchodnou tratí zvanou Heřmanička. Na bezúplatném převodu se dohodly se Správou železniční dopravní cesty. Obce chtějí pozemky využít k vybudování cyklostezky a na části obnovit vlakovou dopravu. Novinářům o tom dnes informovala mluvčí radnice ve Frýdlantu Martina Petrášková. Podle odhadu by náklady neměly přesáhnout 100 milionů korun.

Asi deset kilometrů dlouhá železniční trať z Frýdlantu do Heřmanic byla postavena na přelomu 19. a 20. století. V Heřmanicích se napojovala na síť úzkokolejek v okolí německé Žitavy, provoz přes hranice se ale po druhé světové válce zastavil a pak už cesta končila v Heřmanicích. Kvůli havarijnímu stavu je trať mimo provoz od ledna 1976. "O její získání jsme jako obec usilovali od roku 1991," řekl dnes starosta Heřmanic a předseda mikroregionu Frýdlantsko Vladimír Stříbrný. Darovací smlouvu o bezúplatném převodu podle něj podepsali v úterý. "Čekáme až dostaneme veškeré dokumenty. Předpokládám, že převod dokončíme ještě letos," dodal.

Na vybudování cyklostezky se budou podílet Frýdlant, Kunratice, Heřmanice a Dětřichov, přes něž povede. Z vlastních rozpočtů ale nejsou obce schopné stavbu zaplatit. "I proto jsme se dohodli, že půjdeme do projektu společně a pokusíme se získat finanční prostředky formou dotace. Jsem přesvědčen, že by se nám to mohlo povést v dohledné době. Tak, aby cyklostezka začala turistům sloužit do pěti šesti let," řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.

Cyklostezka by se měla napojit na síť cyklotras v nedalekém Polsku a Německu a na cesty pro cyklisty v Jizerských horách a Krkonoších. Měla by mít asfaltový povrch. "Sloužila by i jako krizová cesta v případě povodní," uvedl Stříbrný. Vychází ze zkušenosti z doby před šesti let, kdy byly Heřmanice při záplavách zcela nepřístupné. Cyklostezka by měla být využitelná i pro in-line bruslení, bruslení na kolečkových lyžích a v zimě pro běžkaře. V plánu je také její osázení stromy. Vznikla by tak nejdelší alej na Frýdlantsku.

V Libereckém kraji se už jeden obdobný projekt realizoval. V roce 2013 skončila po sedmi letech výstavba cyklostezka Varhany, která spojuje Českou Lípu s Kamenickým Šenovem. Téměř 17 kilometrů dlouhá trasa vede po bývalé železniční trati a její výstavba stála 52 milionů korun.

U Heřmaničky se počítá i s částečným využitím pro železniční dopravu. Obnovit provoz se v katastru Frýdlantu pokusí po dohodě s obcemi spolek Frýdlantské okresní dráhy. Funkční úzkokolejka by měla vzniknout mezi nádražím a bývalou zastávkou u Frýdlantských strojíren.

Autoři

Štítky Frýdlantsko, Frýdlant, cyklostezka, Heřmanice, Správa železniční dopravní cesty, železnice, Vladimír Stříbrný, druhá světová válka, Žitava, Dan Ramzer

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Bývalou úzkokolejku Heřmanička získá mikroregion Frýdlantsko  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.