Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Bývalou úzkokolejku Heřmanička získá mikroregion Frýdlantsko

Autoři

Obce mikroregionu Frýdlantsko získají pozemky pod zrušenou úzkorozchodnou tratí zvanou Heřmanička. Na bezúplatném převodu se dohodly se Správou železniční dopravní cesty. Obce chtějí pozemky využít k vybudování cyklostezky a na části obnovit vlakovou dopravu. Novinářům o tom dnes informovala mluvčí radnice ve Frýdlantu Martina Petrášková. Podle odhadu by náklady neměly přesáhnout 100 milionů korun.

Asi deset kilometrů dlouhá železniční trať z Frýdlantu do Heřmanic byla postavena na přelomu 19. a 20. století. V Heřmanicích se napojovala na síť úzkokolejek v okolí německé Žitavy, provoz přes hranice se ale po druhé světové válce zastavil a pak už cesta končila v Heřmanicích. Kvůli havarijnímu stavu je trať mimo provoz od ledna 1976. "O její získání jsme jako obec usilovali od roku 1991," řekl dnes starosta Heřmanic a předseda mikroregionu Frýdlantsko Vladimír Stříbrný. Darovací smlouvu o bezúplatném převodu podle něj podepsali v úterý. "Čekáme až dostaneme veškeré dokumenty. Předpokládám, že převod dokončíme ještě letos," dodal.

Na vybudování cyklostezky se budou podílet Frýdlant, Kunratice, Heřmanice a Dětřichov, přes něž povede. Z vlastních rozpočtů ale nejsou obce schopné stavbu zaplatit. "I proto jsme se dohodli, že půjdeme do projektu společně a pokusíme se získat finanční prostředky formou dotace. Jsem přesvědčen, že by se nám to mohlo povést v dohledné době. Tak, aby cyklostezka začala turistům sloužit do pěti šesti let," řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.

Cyklostezka by se měla napojit na síť cyklotras v nedalekém Polsku a Německu a na cesty pro cyklisty v Jizerských horách a Krkonoších. Měla by mít asfaltový povrch. "Sloužila by i jako krizová cesta v případě povodní," uvedl Stříbrný. Vychází ze zkušenosti z doby před šesti let, kdy byly Heřmanice při záplavách zcela nepřístupné. Cyklostezka by měla být využitelná i pro in-line bruslení, bruslení na kolečkových lyžích a v zimě pro běžkaře. V plánu je také její osázení stromy. Vznikla by tak nejdelší alej na Frýdlantsku.

V Libereckém kraji se už jeden obdobný projekt realizoval. V roce 2013 skončila po sedmi letech výstavba cyklostezka Varhany, která spojuje Českou Lípu s Kamenickým Šenovem. Téměř 17 kilometrů dlouhá trasa vede po bývalé železniční trati a její výstavba stála 52 milionů korun.

U Heřmaničky se počítá i s částečným využitím pro železniční dopravu. Obnovit provoz se v katastru Frýdlantu pokusí po dohodě s obcemi spolek Frýdlantské okresní dráhy. Funkční úzkokolejka by měla vzniknout mezi nádražím a bývalou zastávkou u Frýdlantských strojíren.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Frýdlantsko, Frýdlant, cyklostezka, Heřmanice, Správa železniční dopravní cesty, železnice, Vladimír Stříbrný, druhá světová válka, Žitava, Dan Ramzer

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.