Obce mikroregionu Frýdlantsko získají pozemky pod zrušenou úzkorozchodnou tratí zvanou Heřmanička. Na bezúplatném převodu se dohodly se Správou železniční dopravní cesty. Obce chtějí pozemky využít k vybudování cyklostezky a na části obnovit vlakovou dopravu. Novinářům o tom dnes informovala mluvčí radnice ve Frýdlantu Martina Petrášková. Podle odhadu by náklady neměly přesáhnout 100 milionů korun.
Asi deset kilometrů dlouhá železniční trať z Frýdlantu do Heřmanic byla postavena na přelomu 19. a 20. století. V Heřmanicích se napojovala na síť úzkokolejek v okolí německé Žitavy, provoz přes hranice se ale po druhé světové válce zastavil a pak už cesta končila v Heřmanicích. Kvůli havarijnímu stavu je trať mimo provoz od ledna 1976. "O její získání jsme jako obec usilovali od roku 1991," řekl dnes starosta Heřmanic a předseda mikroregionu Frýdlantsko Vladimír Stříbrný. Darovací smlouvu o bezúplatném převodu podle něj podepsali v úterý. "Čekáme až dostaneme veškeré dokumenty. Předpokládám, že převod dokončíme ještě letos," dodal.
Na vybudování cyklostezky se budou podílet Frýdlant, Kunratice, Heřmanice a Dětřichov, přes něž povede. Z vlastních rozpočtů ale nejsou obce schopné stavbu zaplatit. "I proto jsme se dohodli, že půjdeme do projektu společně a pokusíme se získat finanční prostředky formou dotace. Jsem přesvědčen, že by se nám to mohlo povést v dohledné době. Tak, aby cyklostezka začala turistům sloužit do pěti šesti let," řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.
Cyklostezka by se měla napojit na síť cyklotras v nedalekém Polsku a Německu a na cesty pro cyklisty v Jizerských horách a Krkonoších. Měla by mít asfaltový povrch. "Sloužila by i jako krizová cesta v případě povodní," uvedl Stříbrný. Vychází ze zkušenosti z doby před šesti let, kdy byly Heřmanice při záplavách zcela nepřístupné. Cyklostezka by měla být využitelná i pro in-line bruslení, bruslení na kolečkových lyžích a v zimě pro běžkaře. V plánu je také její osázení stromy. Vznikla by tak nejdelší alej na Frýdlantsku.
V Libereckém kraji se už jeden obdobný projekt realizoval. V roce 2013 skončila po sedmi letech výstavba cyklostezka Varhany, která spojuje Českou Lípu s Kamenickým Šenovem. Téměř 17 kilometrů dlouhá trasa vede po bývalé železniční trati a její výstavba stála 52 milionů korun.
U Heřmaničky se počítá i s částečným využitím pro železniční dopravu. Obnovit provoz se v katastru Frýdlantu pokusí po dohodě s obcemi spolek Frýdlantské okresní dráhy. Funkční úzkokolejka by měla vzniknout mezi nádražím a bývalou zastávkou u Frýdlantských strojíren.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.