Silničáři v Libereckém kraji nebudou v zimě udržovat zhruba 70 kilometrů vozovek nižších tříd. Je to asi o 1,5 kilometru méně než loni. Nově byla do údržby zařazena krkonošská silnice třetí třídy z Horní Branné ke křižovatce se silnicí 14.
Zcela bez údržby jsou v kraji hlavně málo využívané silnice třetí třídy, po nichž nejezdí veřejná doprava. Neudržuje se ani frekventovaná silnice druhé třídy 290 kolem přehrady Souš v Jizerských horách. Tam je důvodem ochrana zdroje pitné vody před znečištěním. Pro motoristy je tato spojnice do Frýdlantského výběžku přes zimu uzavřená.
Zima také omezí nákladní dopravu do Polska. Při intenzivnějším sněžení se bude stejně jako při minulých zimách uzavírat pro kamiony hraniční přechod v Harrachově na Semilsku na silnici 10. Nově budou sklopné značky zabraňující vjezd nákladním vozům připraveny také na úseku silnice 13 k hraničnímu přechodu v Habarticích na Liberecku. V kraji je také povinná zimní výbava na 11 úsecích, hlavně v Krkonoších a Jizerských horách.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Rok od roku se proto víc používá sůl. "Stejně jako v předchozích letech i letos došlo k rozšíření chemického posypu na úkor zdrsňovacího. Konkrétně se toto opatření týká silnic III. třídy v okolí obce Šimonovice," uvedl ředitel krajské firmy Silnice LK Petr Šén, která má zimní údržbu na starost. Sjízdnost budou krajští silničáři zajišťovat na 2077 kilometrech. Ve skladech mají připraveno 12 tisíc tun soli, 26 800 tun inertního posypu a 155 tisíc litrů solanky. V průměru stojí údržba krajských silnic za zimu kolem 130 milionů korun.
Na zimu jsou nachystané i liberecké technické služby (TSML), které zajišťují sjízdnost v krajském městě. "V letošním roce máme připraveno 69 kusů naší mechanizace a 32 kusů externí techniky, kterou převážně využíváme na údržbu vozovek III. kategorie, začišťování křižovatek a údržbu parkovišť. Máme zásobu 5000 tun posypové soli, 12 metrů krychlových ekogritu a 600 tun drtě," uvedl vedoucím zimní údržby TSML Petr Malaník. Technické služby budou v Liberci udržovat 407 kilometrů silnic, 165 kilometrů chodníků, skoro 400 zastávek MHD, přes 300 přechodů pro chodce, parkoviště a veřejná prostranství.
Jako každý rok se technické služby na zimu chystají už v průběhu října, kdy se kontroluje a připravuje technika používaná k zimní údržbě, probíhá školení řidičů a dispečerů a do zásoby se naváží posypový materiál.
Zimní údržba je pro silničáře rozdělena podle důležitosti. Časové limity jsou dané zákonem o pozemních komunikacích, ale v Liberci jsou stanoveny limity o polovinu kratší. Silnice I. třídy by v celé šířce a délce měly být uklizeny do dvou hodin a druhé třídy do šesti hodin. Zbývající úseky silnic III. třídy do čtyřiadvaceti hodin.
Počet udržovaných silnic a chodníků rozšířili už před minulou zimou liberecké technické služby o několik kilometrů. Údržby se dočkaly například silnice v ulicích U Koupaliště, Šrámkova, Pod Dračím kamenem nebo chodníky na třídě Generála Svobody. Technické služby tyto lokality převzaly od městské správy nově do své péče. Na zimní údržbě se podílí 113 zaměstnanců a je řízena dvěma na sobě nezávislými dispečinky.
Uplynulá zima v Liberci byla podprůměrná, ale podobná té předchozí. Alespoň to vyplývá ze statistiky technických služeb. Náklady na údržbu komunikací dosáhly částky necelých 23 milion korun, což je desetinu více než v předchozím roce. Nejvíce práce měli silničáři v lednu, kdy napadlo přes 40 centimetrů sněhu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.