Liberecký kraj uvažuje o tom, že kvůli neplnění smlouvy ukončí spolupráci s ČSAD Liberec. Firma zajišťuje regionální autobusovou dopravu na Liberecku. Od loňského prosince ale dopravce nezajistil některé spoje zejména v oblasti Chrastavy a Hrádku nad Nisou. Liberecký kraj vyzval dopravce k nápravě, pokud ale bude smlouvu dál porušovat, může ji kraj vypovědět s výpovědní lhůtou čtyři měsíce.
Podle ČSAD Liberec byly hlavní příčinou problémů zhoršené klimatické podmínky, nesjízdnost komunikací a sněhová kalamita. Poškozeno haváriemi bylo několik autobusů se škodou přesahující dva miliony korun. Situaci zkomplikovala chřipková epidemie, která postihla 15 řidičů a řidiček. „Operativně jsme uzavřeli smlouvy s některými dopravci mimo systém IDOL (Integrovaný systém dopravy v Libereckém kraji), kteří pomáhali zajišťovat dopravní obslužnost zejména v oblasti Frýdlantského výběžku, kde byla situace nejkritičtější," uvedl dopravce.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Smlouvy s dopravci má kraj uzavřené do konce roku 2018. ČSAD Liberec má na letošní rok smlouvu na zajištění dopravy v rozsahu 3,75 milionu kilometrů, za což by měl kraj zaplatit bez kompenzací mezd řidičům zhruba 63 milionů korun. „Kraj za službu platí, a proto žádá nápravu," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Marek Pieter.
„Není možné, aby autobus, který má podle jízdního řádu jet, na zastávku vůbec nedorazil a cestující se nedostali do zaměstnání, škol nebo k lékaři," řekl. Dopravce podle náměstka nemá k dispozici požadovaný počet vozidel a ani personální situace uvnitř firmy není stabilní. „Oslovili jsme už proto jiné dopravce zahrnuté do systému IDOL s dotazem, za jakých podmínek jsou schopni část výkonů za ČSAD Liberec zajistit. Po předběžném prověření by bylo možné výkony pro cca deset až dvacet vozidel zajistit v horizontu tří až čtyř týdnů," řekl Pieter.
ČSAD Liberec ale uvádí, že rozšířila vozový park a další vozy nasmlouvala, k dispozici tak bylo zhruba o pětinu víc autobusů, než je k zajištění dopravy v regionu potřeba. Intenzivní sněžení, mráz a silný vítr ale dopravu komplikovaly. „I přes maximální úsilí řidičů nebylo v jejich silách odjet všechny spoje v souladu s platným jízdním řádem. Naprosto nepřijatelné ovšem bylo riskovat zdraví nebo dokonce životy cestujících," uvedl dopravce, který očekává, že situace by se měla v krátké době stabilizovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.