Ze svého financuje zatím Liberecký kraj rekonstrukce čtyř silnic na Liberecku poškozených při bleskové povodni v roce 2010. Kraj sice dostal v roce 2013 příslib státní dotace 547 milionů korun, zatím z ní však neviděl ani korunu, zaplatit měl přitom jen zhruba 97 milionů korun spoluúčasti.
Na třech silnicích se ještě pracuje, ve Vítkově je už ale oprava za více než 100 milionů korun hotova a kraj ji zaplatil ze svého.
Blesková povodeň v srpnu 2010 zasáhla více než polovinu území Libereckého kraje, vyžádala si pět lidských životů a 2000 lidí vyhnala z jejich domovů. Zůstaly po ní škody za 8,2 miliardy korun. Jen na krajských silnicích druhých a třetích tříd přesáhly škody dvě miliardy korun. Podle Krajské správy silnic bylo při povodních zásadně poškozeno 15 úseků silnic a asi třetina z 666 krajských mostů. Většina oprav byla dokončena už v loňském roce.
Letos se pracuje na posledních třech komunikacích. Dokončují se druhé etapy silnic z Frýdlantu do Raspenavy a z Chrastavy na Mníšek a také zbytková oprava v Bílém Potoce. "To jsme ještě zjistili, že úplně vypadly Hejnice, které teď budeme řešit v rámci dotací na opravy komunikací ze Státního fondu dopravní infrastruktury," poznamenal hejtman Martin Půta, který se chystá o dotacích v nejbližší době jednat s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (ANO).
"Vláda schválila podporu až do výše 90 procent v červenci 2013 a zatím stále probíhají na úřednické úrovni jednání o tom, jak vekou část proplatí a jaké to bude mít podmínky," řekl hejtman, který chce mít jasno kdy a kolik peněz kraj získá. "Představa, že nezískáme nic, je nepřijatelná," poznamenal. Úředníkům se podle Půty nelíbí třeba to, že se opěrné zdi obkládají kamenem, považují to za nadstandard. Stejně ale zdi obkládá Povodí Labe a podle hejtmana by bylo nelogické, kdyby každý břeh vypadal jinak. "Hlavně nám to ale měli říct dřív, než jsme začali stavět," dodal.
Dokončování oprav škod po povodních je letos jen částí oprav na krajských komunikacích druhých a třetích tříd. Kraj dá letos do svých silnic rekordních 1,42 miliardy korun. I pro motoristy to bude velmi náročné. "Řidiči budou mít v létě docela problém najít úsek, kde nebude nějaká uzavírka nebo čekací semafory," poznamenal Půta. Věří tomu, že se situaci na silnicích podaří konečně obrátit k lepšímu. Od povodní se totiž stav silnic v kraji stále zhoršuje navzdory dvě miliardám, které se do nich investovaly jen v posledních dvou letech.
Napsala ČTK a Michael Daněk
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.