Málokterá inscenace libereckého operního souboru vyvolala v minulých letech tak rozporuplné reakce ohledně režijního pojetí jako Dvě vdovy Bedřicha Smetany. Pro mnohé tradiční diváky totiž bylo nepřijatelné zasazení prvního dějství opery do prostředí tenisového kurtu. V pátek 12. dubna má opera derniéru.
Ostatní naopak režijní nápad vítali jako inovaci ve stereotypu inscenací s loknami a dámskými šaty s „honzíky“, o nichž budiž řečeno, že vysoké míře emancipovanosti této Smetanovy opery příliš neodpovídaly.
Režisér liberecké inscenace Jan Antonín Pitínský, nositel několika nejvýznamnějších literárních a divadelních cen platí nejen za mimořádnou osobnost divadla, ale také za skutečného znalce české kultury 19. století. Z této pozice velmi dobře pochopil, že původně francouzský námět této Smetanovy opery (poslední, kterou zkomponoval jako slyšící) mírou ženské emancipace poněkud přeskočil svou dobu. Pitínský tedy libereckou inscenaci mírně posunul, a to ze 70. let 19. století do prvních let století následujícího – inu, a proč by majitelka velkostatku se zámečkem na venkově nemohla mít tenisový kurt, na němž by kromě tenisu se svou sestřenicí hrála i své brilantní slovní přestřelky..?
Druhé dějství libereckého nastudování je již tradičně zasazeno do "modrého salonu", plné hluboké intimity, jedinečným způsobem ztvárněné geniální hudbou Bedřicha Smetany.
Navzdory uvedené kontroverzi patří liberecké Dvě vdovy k divácky úspěšným titulům v nichž se lze těšit na mimořádné pěvecké výkony domácích umělců i hostujících pěvců z Národního divadla.
Dnes v 19 hodin zazní tato brilantní komická opera Bedřicha Smetany v Šaldově divadle v derniéře – přijďte se zasnít.