Na posledním zastupitelstvu se rozhořela debata ohledně nových parkovišť v centru města. Měla by radnice dalšími parkovacími místy podporovat vjezd aut až do středu Liberce, nebo je lepší zaměřit se na vylepšování městské hromadné dopravy? A dokáží si zastupitelé představit zákaz vjezdu aut do centra?
Otázka tentokrát zněla: Jak by měl Liberec řešit dopravu v centru? Je pro vás přijatelný zákaz vjezdu aut do středu města?
Zeptali jsme se lídrů jednotlivých klubů, ve stanoveném termínu neodpověděl Petr Židek z ODS.
Před 2 lety jsme na městě provedli velmi přesné matematické výpočty vývoje dopravy do r. 2030 a vznikl pro Liberec velmi přesný a flexibilní dopravní model. Město nyní může predikovat změny dopravy a dopravních toků při uzavření jedné nebo více komunikací. Vše bylo zpracováno v rámci Plánu udržitelné městské mobility Liberec – Jablonec, schváleno zastupitelstvem a následně i Ministerstvem dopravy.
Zajímavostí je, že očekávaný nárůst dopravy se do r. 2030 počítá okolo 18 %, z toho osobní doprava 10 %. Na to se musí město připravit. Intenzita na Šaldově náměstí se očekává okolo 14 tis. aut denně, což je skutečně hodně pro centrum města. Na průtahu městem asi kolem 55 tis. aut denně, dále se očekává vysoké zatížení ulic Jungmanova, Švermova, Jablonecká, Košická. Uzavření centrální části města, např. náměstí Dr. Beneše a Sokolského náměstí bude doufám v budoucnosti možné. a pro rozvoj města potřebné. Přál bych si, aby zde mohla být rozšířena pěší zóna. Musí tomu ale předcházet dobudování městského okruhu a dalších staveb. Dopravní model udržitelné mobility právě počítá s dokončením městského okruhu Sokolská – Žitavská a ulice Nová Pastýřská. Ideálně by pomohl i městský tunel, což už je ale finančně mimo realitu městského rozpočtu.
Realizaci myšlenky uzavření centrální části města autům a autobusům také pomůžeme zrychlením vybudování dalších tramvajových tratí, a to do Rochlice a Ruprechtic. Např. podobný systém má naše partnerské město Augsburg.
Jistě je to ideální stav když auta centrum míjejí. K tomu je třeba odpovědět na dvě otázky. Které ulice a která náměstí centrum zahrnuje?
Na dvě hlavní náměstí Benešovo a Soukenné již auta nejezdí. Které ulice a hlavní křižovatky zmíněné centrum definují? Ulice Jana Palacha? Šaldovo náměstí? Sokolská ulice? A v dolní části města Fugnerova? Železná? Široká? Co by se stalo, kdyby se tyto ulice uzavřely?
Jistě by bylo fajn, kdybychom individuální automobilovou dopravu omezili. V družebním městě Liberce v Augsburgu mají vnější okruh, na kterém jsou umístěny parkoviště (parkovací domy) od kterých vede MHD, většinou tramvaje, do středu města. Dojedete na okraj města, přesednete na tramvaj a dojedete tam, kam potřebujete. Augsburg ale stojí na rovině, má široké ulice a dostatek prostoru pro nová, okrajová parkoviště. Ale tak Liberec nevypadá.
Druhá otázka je, jak by občani přijali restriktivní opatření vedoucí k uzavření klíčových ulic a jak by přijali koncentraci aut, která by se nahromadila jinde. Nebylo by lepší, přesvědčit většinu obyvatel Liberce, aby byli ochotni se omezit v používání všeho, co poškozuje životní prostředí? Včetně zmíněných osobních aut, ale nejen těch. Vždyť je lepší, když děláme něco z přesvědčení než z donucení. Výsledek je potom vždy trvalejší a může se dále rozvíjet.
Ano, omezení vjezdu aut je přijatelné, ba co více – je nutné a žádoucí, a to nejen do centra města. Dopravní systém by měl ve městě být nastaven tak, aby umožnil v první řadě nerušený a bezproblémový provoz MHD. Pokud stojí cestující MHD ve stejné zácpě, jako cestující autem, moc motivující nechat auto doma to není. Stejně tak lístek za 20 Kč pro jednorázovou jízdu. Ano, aut je moc, přerostla nám přes hlavu a jedinou cestou, a to i vzhledem ke globálnímu oteplování /doprava je jeden z významných zdrojů emisí CO2/ budou i restrikce, zákazy a omezování. Přehnali jsme to s mírou osobních svobod až tak, že nám hrozí, že se jako lidstvo uvaříme na postupně se ohřívající planetě. Takže ano – současný model, kdy s planetou zacházíme tak, jako by nás bylo pár milionů a ne několik miliard je neudržitelný a potřebné změny nebudou bezbolestné. Pokud chceme jako lidstvo přežít a umožnit i našim dětem, aby mohly žít na obyvatelné planetě, jiná cesta než cesta omezování naší spotřeby, včetně rozsahu dopravy, podle mě není.
Patřím mezi ty, kteří mají roční jízdenku na MHD, a přesto občas jezdím do města autem, častěji, než bych sám chtěl, protože MHD v Liberci prostě není dost dobrá. Dojíždíme na to, že jsme v minulých letech posílali desítky milionů na účty BusLine místo toho, abychom je investovali do zkvalitnění MHD, a třeba i na podporu jiných alternativních způsobů dopravy.
Zatraktivnění MHD může mít několik kroků:
a mnohé další.
Město by se také mělo zaměřit na důvody, proč lidé jezdí autem. Hodně lidí např. vozí autem děti do školy, buď proto, že cesty do školy nejsou dost bezpečné, chybí školní autobusy, a pak také proto, že některé školy prostě nejsou dost dobré a rodiče raději vozí dítě do školy vzdálenější, kam by cesta MHD zabrala hodně času. Podobných problémů v našem městě, které ve svém důsledku generují dopravu, může být mnohem více: nedostatek hřišť a upravených zelených ploch v dosahu bydliště; chybějící komunitní centra ve čtvrtích a další.
Z toho všeho je docela zřejmé, že cestu nevidíme ve stavění dalších silnic, které obvykle problémy nevyřeší, naopak často přivedou dopravu tam, kde dosud nebyla.
K posouzení zákazu vjezdu do centra nemáme dost informací. Liberec nemá vnitřní okruh a jeho plánovaná podoba by ve svém důsledku mohla problémy spíše zvětšit než vyřešit. Pomoci by ale mohlo uzavření některých ulic, jeden takový záměr dnes již existuje, a omezování možností parkování v centru tak, aby byla MHD atraktivnější.