V Liberci se na jaře objevily sdílené koloběžky. Nejprve ty zelené od Boltu, o pár týdnů později ještě barevnější od společnosti Lime. Elektrokoloběžky ve městě přináší pozitiva, ale jistě se najde i pár negativ. Jak je vnímají zvolení zástupci občanů Liberce?
V dalším díle politické koridy jsme se zeptali právě na to. Otázka tedy zněla: Liberec zaplavily elektrokoloběžky. Jde pro občany a návštěvníky města o užitečnou službu?
Odpovědi řadíme tak, jak do redakce přišly.
Jen houšť a větší kapky! Možnosti rozvoje nové a ekologické dopravy jsou s technologickým vývojem baterií ohromné. Dříve často omílaná námitka o moc kopcovitém Liberci skončila s rozšiřováním elektrokol, elektrokoloběžek a dalších elektrovozítek definitivně v propadlišti dějin. Všechna tato vozítka mohou nahradit podstatný objem dopravy dnes vykonávané automobily. Oproti nim ale nevrčí, nečoudí, nezabíjejí chodce a zabírají ve veřejném prostoru nesrovnatelně méně místa. Kolik vyasfaltované plochy silnic a parkovišť by při redukci počtu aut ve městě mohly nahradit parčíky a stromy! Město musí jít tomuto trendu naproti. Především vymezovat pro kola a koloběžky bezpečné oddělené cyklopruhy a budovat hlídaná stanoviště pro jejich odstavování. Na všechna tato opatření lze čerpat velké množství dotačních peněz. Co v Liberci zatím chybí, je jen politická vůle začít automobilům postupně z prostoru města odebírat metry na úkor ekologických druhů dopravy.
Zpočátku jsem vůči koloběžkám v Liberci byla dosti rezervovaná. Přece jenom se jedná o nový element v městském provozu. Měla jsem obavy zejména z dopravních kolizí, a také z poházených koloběžek po městě. Po pár týdnech jejich provozování jsem ale svůj názor upravila a musím objektivně říci, že se mi jejich využití coby alternativní dopravy po městě celkem líbí. Kromě toho, že reprezentují efektivní mobilní městský prostředek, který nezatěžuje životní prostředí města, působí lehce a svižně a nemám pocit, že by zatěžovaly městskou dopravu.
Přesto tyto mnohé výhody elektrokoloběžek si ale musí osoby, které ji používají, uvědomit, že jsou dle zákona o provozu na pozemních komunikacích považovány za cyklisty. Proto by se v rámci městského provozu měly pohybovat bezpečně a být ohleduplné vůči svému okolí.
Elektrokoloběžky od firmy Bolt a LIME v Liberci určitě vítám. Jedná se o aktivitu soukromých firem, které město kontaktovaly s nabídkou, což jsme uvítali a doufáme, že to ocení i veřejnost. Jako vedlejší partner jsme ve spolupráci s Kanceláří architektury města (KAM) dohodli pravidla, kde by se koloběžky měly objevovat. Současně věřím, že lidé budou provozní podmínky respektovat. Koloběžky vnímám jako alternativu ke sdíleným kolům a věřím, že i k nim se jednou vrátíme. Nicméně v tuto chvíli nemáme nabídku od žádné firmy, která by zároveň nežádala na tuto službu příspěvek od města. Pokud se ale na nás obrátí někdo, kdo nabídne provozovat sdílená kola bez nároku na dotaci od města, stejně jako provozovatel těchto koloběžek, budeme rádi a jsme připraveni to podpořit.
Z mého pohledu je to podpora jiného alternativního způsobu dopravy. Přestože je počet koloběžek ve městě poměrně vysoký, tak až na malé výjimky nikde nepřekáží. Co se mi na tomto projektu líbí je to, že na rozdíl od bikesharingu to městskou kasu nestojí ani korunu. Tady je vidět, že pokud si někdo dokáže správně nastavit obchodní model, tak na to, aby byla služba zajištěna, potřebuje ze strany města pouze souhlas s provozem a mentální podporu. Navíc ohlasy na funkčnost a kvalitu koloběžek jsou vesměs pozitivní. Za sebe mohu říci, že elektrokoloběžky vnímám jako dobrý doplněk a rozšíření možnosti dopravy po Liberci.
Velmi nás zklamalo, když radnice nesmyslným nastavením podmínek pro využívání růžových kol (zónové parkování) v podstatě odstřelila projekt růžových kol. Proto nás překvapilo, když se ještě ve větší míře všude možně začaly povalovat koloběžky. U těch parkování už nikdo neřeší. Z počátku jsme byli k projektu trochu skeptičtí - přeci jen cena za půjčení je docela vysoká. Ale po pár týdnech je vidět, že si své využití a klienty našly, i když mezi trochu rozdílnou skupinou, než růžová kola.
Obecně můžeme říct, že vítáme vše, co oživí centrum města a dostane lidi do ulic, omezí používání automobilové dopravy. Samozřejmě to vždy předpokládá vzájemnou ohleduplnost. Takže ještě vrátit růžová kola, zlepšit obecně podmínky pro bezpečnou cyklodopravu ve městě a zpříjemnit trasy pro pěší, například větším množstvím zelených ploch a lepší péčí o ně a budeme se blížit městům, která jsou na předních příčkách v přívětivosti ke svým občanům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.