Počasí dnes9 °C, zítra10 °C
Pátek 8. listopadu 2024  |  Svátek má Bohumír
Bez reklam

VOLBY 2021: Sněmovní lídři v Libereckém kraji většinou zlepšení od minulých voleb nevidí

Lídři kandidátek do Poslanecké sněmovny v Libereckém kraji většinou výrazné zlepšení od minulých voleb nevidí. Hlavním problémem je podle řady z nich stále špatné dopravní napojení, koronavirus ale odhalil i problémy ve zdravotnictví nebo sociální oblasti. Nepodařilo se nastartovat ani výstavbu bytů. Trochu jiný pohled na věc mají jen zástupci vládního hnutí ANO a ČSSD a také KSČM, která vládu většinu volebního období podporovala.

Plnění předvolebních slibů pohledem nových krajských lídrů kandidátek politických stran (řazeno abecedně dle názvů stran)

Jitka Volfová (ANO), krajská předsedkyně (strana ještě nemá oficiálního lídra)

K hlavním tématům patřil před čtyřmi lety rozvoj silniční sítě. Pro všechny poslance hnutí ANO nejen v Libereckém kraji je prioritou. Usilovali především o to, aby se stavělo a silniční stavby se urychlily tak, aby co nejméně zatěžovaly obyvatele. To se povedlo, jako příklad z našeho kraje mohu uvést rekonstrukci křižovatky Rádelský mlýn, kde došlo ke zkrácení stavby o sedm měsíců, nebo opravu silnice z Liberce na Chrastavu. Dočkali jsme se také významného posunu v případě obchvatu České Lípy, kdy bylo vydáno územní rozhodnutí. Po patnácti letech byla konečně opravena silnice z Podbozkova na Cimbál, a to díky dotaci od Státního fondu dopraní infrastruktury, o kterou se výrazně přičinil náš poslanec David Pražák. K pokroku došlo i v případě nového a rychlejšího železničního spojení Prahy a Liberce, kdy se tato modernizace stala jednou z priorit Správy železnic a řešila se studie proveditelnosti. Stejně tak se dělají další dílčí kroky směřující k realizaci silnice R35 Ohrazenice, Jičín, Hradec Králové, například odstraňování stávajícího úrovňového železničního přejezdu u Ktové. V roce 2022 by mělo dojít k zahájení zkapacitnění silnice I/9 Nový Bor – Svor.

Josef Jadrný (ČSSD)

Dá se říct, že co jsme slíbili, to jsme splnili. Jen na našem ministerstvu (MPSV) se podařilo schválit 23 zákonů a dalších minimálně pět finišuje. Sociální demokracie zlepšila lidem život. Od roku 2014 jsme prosadili zvýšení důchodů z 11 090 na 15 385 korun v tomto roce. A příští rok překročí průměrný důchod hranici 16.000 korun. Za sociální demokracie vzrostla za stejné období minimální mzda téměř na dvojnásobek – z 8500 na dnešních 15 200 korun. A od příštího roku chceme, aby byla 18 000. ČSSD také po 12 letech vybojovala i skokové zvýšení rodičovského příspěvku z 220 000 na 300 000 korun. Samoživitelky získaly po dlouhých letech konečně zastání v podobě náhradního výživného. A tak bych mohl ještě dlouho pokračovat. Ale naše práce nekončí. Těžce vybojované sociální jistoty jsou neustále pod tlakem různých zájmových skupin. Asi nejdůležitější věc, kterou je třeba vyřešit, je nedostupnost bydlení. Nájmy pořád strmě rostou. A na to, aby si Čech mohl koupit byt, potřebuje 11 ročních platů. To je nejvíc z celé Evropské unie. Vlastní bydlení se stalo luxusem, na který jen tak někdo nedosáhne. Mladé pracující rodiny s dětmi už vůbec ne. Proto je potřeba podpořit družstevní bydlení a stát by se měl chopit i nákupů bytů, které by poté za normální dostupné ceny pronajímal seniorům, samoživitelů a dalším potřebným skupinám.

Jan Koros (KSČM)

Díky tomu, že KSČM tolerovala vládu, se zlepšila především sociální situace. Zvýšila se minimální mzda, došlo k valorizaci důchodů a v současnosti leží v Poslanecké sněmovně náš návrh na pět týdnů dovolené. Ovšem největší problém nejen Libereckého kraje vidím stále v nedostupném bydlení. Bydlení je lidské právo, které má být přístupné každému. Kvůli tomu, že se v 90. letech rozprodaly byty, se z bydlení stává luxus, kterým být nesmí. KSČM je pro výstavbu nových bytů a rozvoj družstevního bydlení. Druhým velkým problémem našeho kraje je Turów, který je ekologickou katastrofou. Vodu, kterou tento polský důl odčerpává, nezaplatí pouze obyvatelé příhraničních obcí, ale zaplatíme ji všichni. Bohužel se z Turówa stalo volební téma všech stran a politiků. Zlepšit se nepodařilo situaci ve zdravotnictví, ale aktivně budeme dále prosazovat zubní pohotovosti ve všech okresech. Situaci chceme řešit především navýšením kapacit studentů stomatologie. Naopak dopravní situace na státní úrovni se zlepšila, může za to i návrh KSČM na jednotné vlakové jízdenky, které platí ve více dopravních společnostech. Většina problémů souvisejících s dopravou je ovšem v kompetenci kraje, proto na tyto problémy neměla KSČM větší vliv.

Štěpán Matek (KDU-ČSL)

Dopravní problémy kraje se stále vyřešit nepodařilo. Největší problém v oblasti dopravy spočívá v nedostatečném napojení železniční sítě v regionu na páteřní celostátní železniční síť. Mezi krajským městem a Prahou není vysokorychlostní železniční spojení. To se určitě nepodařilo vyřešit a i přes četné debaty je potřeba dosáhnout zlomu na celostátní úrovni a tento projekt začít projektovat a odrazit se ode dna. Také mzdy stále za celostátním průměrem zaostávají. Mzdy v Libereckem kraji korelují s úrovní nákladů na živobytí v regionu. Problém spočívá v tom, že velikou část pracovního trhu v regionu zabírá automobilový průmysl a chybí větší diverzifikace pracovních pozic tak, aby si na adekvátní úroveň mzdy mohlo sáhnout víc obyvatel kraje. Věřím, že po těchto volbách bude mít v Poslanecké sněmovně náš kraj víc zástupců a tím se podaří posunout řešení zásadních problémů v kraji mnohem dál. Na celostátní úrovni nemá náš kraj mnoho ohlasů.

V minulých volbách měla jít KDU-ČSL do voleb společně se STAN, nakonec ale postavily každá vlastní kandidátku.

Petr Beitl (ODS)

Ve zdravotnictví, sociální oblasti a dopravě se za čtyři roky mnoho nezměnilo. Problémy v nesystémovosti zdravotnictví zůstávají, zejména pokud jde o financování péče z úrovně státu a zdravotních pojišťoven. Loni jsme byli svědky, jak státní rozpočet naprosto nesystémově podpořil fakultní nemocnice osmi miliardami korun, do ostatních typů nemocnic nedal nic. V takovém prostředí se těžko dá mluvit o konkurenceschopném prostředí zdravotnické péče. I v klikacích závodech o dotace z EU uspěly především fakultní nemocnice. Nezlepšila se ani situace v dopravě, vysoutěžit zakázku na veřejného dopravce v nějakém rozumném čase je pořád sci-fi. Reálných obrysů ale nabývá nová trasa R35, Turnov-Jičín. Projektová dokumentace prošla hodnocením dopadů na životní prostředí a nyní byla odeslána na připomínkování obcím. V sociální oblasti nebyla vláda schopna za čtyři roky zpracovat potřebnou novelizaci zákona o sociálních službách. Nejistota provozovatelů trvá. I rozhýbání výstavby bytů prostřednictvím privátních investorů nebo samospráv je stále v nedohlednu. Alespoň v otázce vody na Hrádecko - Frýdlantsku a dolu Turów došlo v poslední době k posunu. Polská strana je nucena pod tlakem rozsudku Evropského soudního dvora konečně zasednout k jednacímu stolu. Monitoring funguje, vodárny připravily studie řešení nedostatku vody.

Tomáš Martínek (Piráti) 

Vysoká závislost kraje na automobilovém průmyslu je stále rizikem v případě celosvětové krize na automobilovém trhu. Z opozice neustále předkládáme návrhy na podporu vzdělávání, vědy a výzkumu, což by pomohlo změnit Česko z levné montovny na chytrou mozkovnu. Pokud více lidí bude pracovat v oborech s vyšší přidanou hodnotou, bude z toho profitovat celá společnost. V současné době se nezaměstnanost v Libereckém kraji pohybuje kolem čtyř procent, aby nestoupla, je zásadní především nastartovat ekonomiku po koronavirové krizi, i proto se věnujeme kompenzacím a jiným podporám. Podílel jsem se na úvěrovém moratoriu, které snad pomohlo nejen občanům s hypotékami a spotřebitelskými úvěry, ale i krizí postiženým firmám odložit splácení úvěrů. Naši novelu "Firma za jeden den" bohužel nepodpořila koalice ANO, ČSSD a KSČM, která nyní chce potopit i novelu o pedagogických pracovnících s navýšením podpory učitelů. Naše aktivita v kraji i ve výboru pro životní prostředí pomohla dotlačit stát podat žalobu na Polsko kvůli negativním dopadům těžby dolu Turów na české občany. Žaloba nyní pomohla dostat polskou stranu k jednacímu stolu a já doufám, že pokud se nepovede zastavit či omezit těžbu směrem k českému území, tak bude alespoň vyjednána pro české občany výhodná dohoda.

Radovan Vích (SPD), krajský předseda (strana ještě nemá v Libereckém kraji oficiálního lídra)

Jediné, co se podařilo na kraji posunout vpřed oproti minulému volebnímu období, je vznik vlastního vnitřního dopravce Autobusy LK. Tímto dochází k ročním úsporám řádově v desítkách milionů korun ročně. Předcházející kartelové smlouvy tak byly ukončeny, včetně kauz a mediálních podezření z korupce při výběrových řízeních. Kraje mají v současné době prostředků dostatek, nejen v rámci změn zákona o rozpočtovém určení daní, které SPD ve Sněmovně hlasováním podpořilo. Kraji chyběla prozřetelnost a předvídavost ohledně příhraniční hnědouhelné elektrárny Turów, a proto je dnes situace jaká je. Kraj také sponzoruje akce, které jsou na první pohled líbivé, ale na druhou stranu kvalitu života obyčejných občanů nepřinášejí. Projekt rekonstrukce Krajské nemocnice v Liberci se také stále odsouvá a prodražuje. Kraje obecně jsou zcela zbytečným mezičlánkem mezi státní správou a samosprávami. Jsou pouhým průtokovým ohřívačem peněz, který stojí daňové poplatníky ročně deset miliard korun. Proto je potřeba se vrátit k původnímu zemskému zřízení a bývalým okresům a kraje zrušit, což ale přiznávám, bude v současné době velice problematické.

Jan Farský (STAN)

V oblastech, které měl na starost stát - zlepšení dopravního napojení a tím snížení rozdílů mezi centrem a regiony, se bohužel nic moc nezlepšilo. V reálu se rozdíl mezi Prahou a Libereckým krajem ještě prohloubil (měřeno přes HDP). Oblasti, které měl na starosti kraj - spolupráce nemocnic a tím zachování dostupnosti zdravotní péče, tam se zadařilo. Současná vláda je centralistická, a tak, když řešila nedostatek prostor pro státní zaměstnance v Praze, dohlédla jen do Letňan s tím, že jim tam postaví novou čtvrť za deset miliard korun. Že by některé úřady nemusely sídlit v Praze, ale třeba v krajských městech (jak se to děje v mnoha zemích Evropy), to bylo za hranicí představivosti členů vlády. Aktuálně místo aby (vláda) pomohla ke kvalitní a dostupné péči v krajích, zase vymýšlí novou nemocnici za sedm miliard na Vinohradech, proti které se staví i sami lékaři. Pokud ale v regionech bude klesat kvalita života, zdravotnictví, školství, přirozeně se lidé budou stěhovat do centra, kde enormně poroste cena bydlení, bude kolabovat doprava a nakonec na to doplatí všichni. Je potřeba změnit myšlení a pomoci regionům, protože tím pomůžeme všem. Ostatně se to alespoň částečně podařilo, když jsme pomohli obcím a krajům posílit rozpočty.

Zdeněk Chmelík (TOP 09)

To, co předchozí lídr Václav Horáček před čtyřmi lety načrtl, se, bohužel, v plném rozsahu propsalo až do dnešních dní. Železnice a jejich modernizace v našem kraji se s ohledem na elektrifikaci či kvalitu tratí nezlepšila a v podstatě jsme stále u jednacího stolu ohledně rychlostního propojení Prahy a Liberce směrem dále do Německa. Krajský soud je stále v nedohlednu, a naposledy se tak náš kraj mohl pyšnit vlastním soudem v roce 1960. Problémy s vodu a jejími zdroji se sice na krajské úrovni začaly řešit formou Krajské adaptační strategie, ale její implementace do praxe ještě reálně nemá žádné výsledky. Samozřejmě kauza dolu Turów jasně ukazuje, že voda a její ochrana je stále aktuálním tématem, a to dokonce s mezinárodním přesahem. Smrtelnou ránu dostaly v době koronaviru kultura a cestovní ruch, a dlouho se z ní budou vzpamatovávat. Zdravotnictví prošlo největší zatěžkávací zkouškou své existence, a je dobře, že se v příštím roce začne v areálu Krajské nemocnice Liberec budovat nové centrum urgentní medicíny. Liberecký kraj stále zůstává v rámci ČR tak trochu stranou rozvojových a infrastrukturních plánů, ale věřím, že se změnou politické garnitury po parlamentních volbách dojde i na náš kraj a podaří se ho nejenom dopravně integrovat do České republiky, ale stane se i mostem pro propojení do okolních zemí.

Hodnocení článku je 30 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky volby, sněmovna, Liberecký kraj, KSČM, zdravotnictví, vláda, ČSSD, ANO 2011, Poslanecká sněmovna ČR, Praha, Důl Turów

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

VOLBY 2021: Sněmovní lídři v Libereckém kraji většinou zlepšení od minulých voleb nevidí  |  Politika  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.