V minulých týdnech se objevila iniciativa, aby se kabinová lanovka na Ještěd stala kulturní památkou. Souhlasí s tím liberečtí zastupitelé? Nezkomplikovala by se její obnova? Na názor jsme se zeptali jednotlivých zastupitelských klubů v Liberci.
Otázka tentokrát zněla: Souhlasíte s tím, aby byla lanovka na Ještěd kulturní památkou? Co by to podle vás znamenalo pro její budoucnost?
Odpovědi řadíme tak, jak nám přišly podle času.
Pátek, 13. ledna 2023, 12:30
Lanovka na Ještěd letos oslaví 90. výročí svého vzniku, i proto se mladý muž rozhodl podat návrh na prohlášení lanovky kulturní památkou. Ministerstvu kultury jej předal koncem minulého roku, avšak není to jediný důvod, proč by rád, aby ojedinělá...
Rozhodně. Je skvělý nápad! Dokonce bych šel dál a nechal lanovku prohlásit rovnou nejen za kulturní, ale za národní kulturní památku. Stejně jako horský vysílač Ještěd, kterou je touto památkou od roku 2006. Mimochodem, bylo tehdy na můj osobní návrh, přičemž zapsání trvalo tři roky. Lanovka je klenot našeho města a kraje. A upřímně, neumím si představit, že by někdo dokázal takový návrh odmítnout.
V současné chvíli je lanová dráha stále ještě v majetku Českých drah. Byl bych rád, kdyby její provoz co nejdříve obnovily. Zatím to ale vypadá, že ČD se chtějí havarované lanovky zbavit. A je nepředstavitelné, že by to město nechalo bez reakce. Jsme proto připraveni pozemky a budovy odkoupit a zároveň co nejúspornějším způsobem zajistit, aby lanovka znovu co nejrychleji bezpečně jezdila a sloužila nejen Liberečanů, ale také návštěvníkům a turistům.
Umím si tedy představit variantu obnovení původní lanovky. Podobně se repasují i některé starší vozy tramvají, takže s tím máme dostatek technických zkušeností. Hodně ale bude záležet na Drážním úřadu ČR a dalších státních orgánech. Je pouze na nich zda a za jakých podmínek nám dovolí využívat původní technologii. A nebo, zda budeme muset investovat do modernizace celého systému. V ideálním případě nás to může stát desítky milionů, v tom nákladnějším až 300 milionů korun. Věřte, že děláme maximum, abychom věc maximálně urychlili. Ostatně, proto jsme už v červnu loňského roku zahájili kroky ke změně územního plánu.
Lanovka na horu Ještěd, postavená v 30. letech minulého století je nedílnou součástí tohoto místa. Nedovedu si představit, že by v budoucnu nejezdila a proto já i ostatní zastupitelé za SPD Statutárního města Liberec budeme podporovat vše, co by napomohlo zprovoznění lanovky. Jsem přesvědčen, že prohlášení lanovky za kulturní památku významně k tomu napomůže. Jde samozřejmě o to, aby byly získány dostatečné finance na opravu.
Další významnou otázkou je i to, kdo by měl lanovku provozovat. U Českých drah není obnovení provozu lanovky prioritou. Proto by bylo dobré, aby stát lanovku vyjmul z majetku ČD a bezúplatně ji převedl za jasně stanovených podmínek Statutárnímu městu Liberec. Lanovka na Ještěd je srdcovkou pravověrných Liberečáků a věřím, že iniciativu hojně podpoří.
Připravovat obnovu lanovky s ohledem na její historickou hodnotu a především na architektonický soulad s vysílačem Ještěd je určitě to lepší řešení. Obávám se ale, že takové řešení nebude zajímavé pro případného soukromého investora. Město Liberec přitom na obnovu lanovky určitě peníze mít nebude. Podle mého názoru by tak měl být v dané věci mnohem více iniciativní Liberecký kraj. Hejtman Půta opakovaně před volbami sliboval, jak zajistí rekonstrukci Ještědu. Navzdory tomu je Ještěd přitom dál ve vlastnictví Českých radiokomunikací a postupně chátrá. A teď se Liberecký kraj ani nijak aktivně nepřihlásil k obnově lanovky. Pozemky pod lanovkou tak musí opět kupovat od Českých drah zadlužené město Liberec za svoje peníze. Ještěd je přitom bezesporu symbolem nejen Liberce, ale celého Libereckého kraje. Ostatně Liberecký kraj ho má dokonce i ve znaku. Bylo by tedy žádoucí, aby hejtman Půta začal kromě prázdných slibů opravdu Liberci pomáhat a na architektonicky citlivé rekonstrukci Ještědu a lanovky začal konečně reálně pracovat.
V tuto chvíli nemám dostatek podkladů a informací, které jsou spojené s touto iniciativou. Pravidla bezpečnosti jsou při výstavbě nové lanovky, případně kompletní rekonstrukce zařízení dnes úplně jinde. S ohledem na to, by bylo velmi složité obnovit původní lanovku v tom technickém stavu, v kterém byla před tím, než byl její provoz ukončen. Umím si představit, že budovy a zázemí „staré“ lanovky se stanou jakýmsi „lanovkovým skanzenem“. Chápu, že budova horní stanice má určitý tvar a je nedílnou součástí stavby horského hotelu Ještěd. Nemělo by tedy při rekonstrukci dojít k zásahu do jejího vnějšího tvaru a vzhledu.
Jako milovník zapomenutých časů a sběratel historických pohlednic Liberce si rád prohlížím staré záběry. Mnoho turistů i místních netuší, že ačkoli lanovka na Ještěd vyjela poprvé v roce 1933, tak v 70. letech prošla zásadní rekonstrukcí. Přišly velké technické změny, nové kabiny a dva menší sloupy nahradil jeden monumentální. Už mnohokrát jsem si kladl otázku, co je pro Ještěd lepší. Jestli zachovávat původní lanovku nebo se vydat cestou moderní generické lanovky, která je k vidění v každém lyžařském středisku, ale prodloužit ji až k zastávce tramvaje. Obě varianty mají svá pro a proti. Jedno ale vím jistě. Rozhodně budu bojovat za zachování ikonické horní stanice lanovky.
Lanová dráha na Ještěd je v provozu od roku 1933. Je nyní nejstarší visutou lanovou dráhou v naší republice. Starší byla pouze lanovka na Černou horu, ale ta již ve své původní podobě neexistuje. Vzhledem k tomuto unikátu a zvláště s ohledem na architektonicky cennou stavbu horského hotelu Ještěd si jistě statut technické kulturní památky plně zaslouží. Je třeba však zvýšit bezpečnost provozu, kdy nebezpečný původní systém záchranné brzdy stál lidský život. Podaří-li se automatizovat záchranou brzdu při přetržení vodícího či tažného lana, zajistit lanovku proti vyvléknutí, byla by škoda o tuto unikátní technickou památku v Liberci přijít.
Lanovka přepraví 525 osob hodinově, což je vzhledem ke kapacitě vrcholu Ještědu dostatečné. Snaha některých politiků lanovku nahradit novou vícekapacitní technologií nedává pro návštěvnost vrcholu smysl, pokud tedy někdo nepočítá s komerčním využitím pro lyžařský areál, což zatím žádná ze stran, která prosazuje zničení staré lanovky, nevyřkla.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.