Sdílená kola společnosti nextbike mají za sebou v Liberci první sezonu, kterou město s krajskou dotací podpořilo necelým milionem korun. Celkem si lidé kola půjčili v necelých deseti tisících případů. Jak to bude dál, budou kola ve městě i příští rok? Na to jsme se zeptali jednotlivých zastupitelských klubů.
Otázka tentokrát zněla: Jak jste spokojeni s první sezonou sdílených kol společnosti nextbike? Jste pro pokračování?
Odopovědi řadíme podle času, jak do redakce dorazily. Na otázku neodpověděli Marek Vávra (ANO) a Svatopluk Holata (SPD).
Z obnovení sdílených kol v ulicích Liberce mám radost. Sám jsem je několikrát využil, ale v obnoveném prvním roce šlo především o to ukázat a zjistit, co sdílená mikromobilita přinese. Sdílená kola fungují v řadě měst a Liberec by neměl být výjimkou. Z dat, která magistrát získal, je třeba se poučit a posunout se dál. Na mnoha místech, především v okrajových částech města a na sídlištích chybí odkládací místa, v centru naopak cyklostezky a opatření, která zajistí cyklistům pocit bezpečí. Tady stojí za to říct, že díky spolupráci mezi městem a provozovatelem kol jde řešit právě odkládací místa. Liberec by měl zůstat aktivní a podílet se na tom, protože bez spolupráce se dočkáme problémů jako s odkládáním elektrokoloběžek.
Je dobře, že se sdílená kola do Liberce vrátila. Ocenit je třeba i využití dotace Libereckého kraje. Díky tomu měl každý uživatel denně 15 minut jízdy zdarma. A dobře je i to, že město dostává pravidelné a podrobné informace o využívání kol.
Zároveň je jasné co zlepšit. Velká část Liberečanů v podstatě nemůže tuto službu využít, protože v blízkosti svého bydliště nebo práce žádné stanoviště sdílených kol nemají. Dobře pokryté bylo centrum a Lidové sady, naopak zcela vynechaný byl například Vesec, Vratislavice, Hanychov a další sídliště, kde bydlí hodně potenciálních uživatelů.
Co tedy do příští sezóny změnit? V první řadě zapracovat na spravedlivějším pokrytí města stanovišti kol. To bude vyžadovat i větší počet kol celkově. Ze srovnání evropských měst je jasné že právě počet kol ve městě je pro úspěch bikesharingu klíčový. Liberec by vzhledem ke své velikosti měl mít cca 300 – 400 kol. Letošních 150 kol nestačí.
Zlepšení je potřeba i na radnici, která se po zahájení provozu ohledně kol odmlčela. Sousední Jablonec oproti tomu od začátku aktivně sbíral podněty od občanů a na jejich základě upravoval například umístění stanovišť. Je zásadní, aby měla sdílená kola na radnici svého člověka, který je má na starosti a na kterého se mohou lidé obracet. Vedení Liberce bylo v otázce sdílených kol zřetelně rozpolcené a na rozpačitosti komunikace to bylo znát.
Smysl dává i zařazení sdílených kol do systému předplatného městské hromadné dopravy. Podobně to funguje třeba v Praze, kde mají lidé s „lítačkou“ možnost využít dvakrát denně 15 minut jízdy na sdíleném kole zdarma. Ostatní si cestu zaplatí.
Sdílená kola do našich ulic přinášejí radost z pohybu, čistší vzduch i více volna na parkovacích místech nebo v MHD. Do Liberce patří a příští sezónu si zaslouží mnohem dřívější a lépe naplánovaný start.
Můj pohled na toto téma se nemění. Bikesharing může být oživení dopravy, ale nikoli jeho spása. Platí i to co jsem říkal před půl rokem, pokud má něco dobře fungovat pro jedny, nesmí to obtěžovat ostatní. Tím myslím špatně odložená kola. Průzkum nám ukázal několik důležitých údajů. Za prvé, vypadá to, že nejvíce využívají kola studenti VŠ, soudě podle směru většiny jízd. Tedy lidé, kteří většinou jinak chodí pěšky nebo jezdí busem, takže z mého pohledu snížení emisí minimální. Podle počtu jízd, byla dotace na každou jízdu za město s krajem téměř 500,-Kč, a to mi přijde jako vážně hodně. Shrnuto, podtrženo, pracujme s informacemi o tom, kde chybí stojany, a nechme trh, ať se postará o nabídku sdílených kol, ale bez naší dotace. Nadále podporuji bikesharing, ale za přesně stanovených podmínek a vymáhání jejich dodržování. Podporujme, že jako město umožníme tuto službu v Liberci provozovat, ale bez potřeby finanční dotace ze strany města.
Na obnovení provozu sdílených kol jsem se těšil a pozitivně vnímám, že se vedení města rozhodlo tuto službu spustit pro letošní rok. Sdílená mobilita je přirozenou součástí evropských měst a poslední dobou hojně diskutovaným tématem.
Ve vybraných úsecích si své pravidelné jezdce projekt skutečně našel (zejména v úseku od Masarykovy třídy do centra). Ve srovnání se sousedním Jabloncem se ovšem nepodařilo oslovit z hlediska počtu obyvatel podobně významný počet jezdců. Nad jednotlivými důvody lze dlouze diskutovat. Liberec je kopcovité město s hustou dopravou a aktuálně zde nenajdeme vyloženě atraktivní rekreační plochu pro pohodlnou jízdu na kole. V Jablonci je takovou destinací okolí přehrady, kde se podle dostupných dat sdíleným kolům dařilo velmi dobře. Pro budoucnost sdílených kol v Liberci pokládám za důležité rozšířit počet stání na sídlištích a v okrajových částech města, aby byla zlepšena jejich dostupnost a nešlo pouze o záležitost historického centra. Zvážit by se mělo i zapojení elektrokol a případně je vzhledem k jejich ceně v rozumném poměru zkombinovat s neelektrickými.
Z mého pohledu je pak velkou výhodou letošního projektu, že město nyní po jeho skončení disponuje kvalitními daty přímo od společnosti Nextbike. Na jejich základě bude projekt vyhodnocován. Získané informace lze využít při plánování budoucího rozvoje sdílených kol a zajistit, aby tato služba byla úspěšnější a lépe přizpůsobena potřebám obyvatel, až se do libereckých ulic opět vrátí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.