Jak bude vypadat lanovka na Ještěd? Bude kyvadlová, nebo typu „tramvaj" na dvou lanech? A prodlouží se až k tramvajové lince? To jsou otázky, které se teď hodně řeší a ještě na jaře by mělo být rozhodnuto. Rozhodovat budou zastupitelé, proto jsme se jednotlivých klubů zeptali, jakou variantu preferují. Pro jakou variantu jste vy? Hlasujte v článku.
Otázka do Politické koridy tak tentokrát byla jednoduchá: Pro jakou variantu lanovky na Ještěd jste?
Odpovědi řadíme chronologicky, jak nám do redakce přišly.
Úterý, 13. února 2024, 19:05
Šest variant obnovy lanovky na Ještěd představila studie proveditelnosti od kanceláře SIAL. Ta posoudila tři varianty ve stávající délce lanovky a tři prodloužené ke konečné tramvaji. Nyní tak existují varianty kyvadlové lanovky v podobném duchu,...
Představeny byly tři varianty. Kyvadlová dvou kabinová, oběžná a kyvadlová jedno kabinová „tramvaj“. Oběžná z mého pohledu určitě nepřichází v úvahu. S ohledem na to, že jsem příznivcem inovací, osobně preferuji variantu tramvaj. Věřím, že by Ještědu slušela a zvýšila jeho atraktivnost i v očích turistů. Nevyřčenou otázkou zůstává doba realizace a varianta financování projektu.
Nejprve mi prostřednictvím této odpovědi dovolte poděkovat všem lidem, kteří nám od minulého úterý píší opravdu spoustu názorů, tipů, podnětů a přání k tomu, jak by podle nich měla budoucí lanovka na Ještěd vypadat. Je to skvělá a pro nás moc důležitá zpětná vazba! Zajímavé je, že většina občanů se přiklání k variantě číslo 3, tedy takzvané „tramvaji“, což mě velmi potěšilo, protože to je i má osobní volba. Ostatně, veřejně jsem ji prezentoval právě během diskuse s občany na veřejném setkání v kině Varšava.
Budeme rádi, když nám svůj názor na lanovku pošle co nejvíce lidí. A nemusí jít pouze o Liberečany. Ještědská lanovka je natolik známý symbol, že bych dokonce uvítal, aby se k její budoucnosti vyjádřili klidně obyvatelé celé České republiky. Přeci jen, vysoké procento těch, kteří lanovku před nešťastnou nehodou rádi a často využívali, byli právě návštěvníci našeho města a Libereckého kraje, kteří k nám zavítali z jiných koutů naší země.
Tím spíše bychom měli chtít posbírat maximum podnětů od co největší skupiny obyvatel nejen našeho regionu. Lanovka je zkrátka klenot, který patří všem!
Za nás se přikláníme ke třetí prodloužené verzi a to proto, že připomíná tvarem tramvaj na dvou lanech, je moderní i vzhledem k nadčasové stavbě hotelu Ještěd, bezpečná ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Prodlouženou verzi preferujeme i kvůli starším a hůře mobilním občanům, na které bychom neměli zapomínat. Přejeme Ještědu, aby se co nejdříve svojí lanovky dočkal, i když si uvědomujeme, že jsme na začátku cesty k řešení.
Považujeme za spíše nevhodnou variantu oběžnou s menšími kabinkami. Velké množství sloupů by u této varianty narušilo panorama kopce s vysílačem. Pokud by se lanovka obnovovala ve stávající podobě, tedy kyvadlová dvoukabinová, spíše nám dává smysl jí neprodlužovat. Využily by se tak stávající stanice lanovky. Pokud by převážily názory na prodloužení lanovky k tramvaji, asi by už dávalo smysl změnit systém na stabilnější větší kabinu, tzv. "tramvaj". Jen by bylo potřeba dát pozor na to, aby se horní stanice na Ještědu přestavěla kultivovaně a nepoškodila pohledy na Ještěd. To je zkrátka jedna z největších hodnot, kterou Liberečáci mají.
Všichni s nostalgií vzpomínají na původní kyvadlovou dvoukabinkovou dráhu, ale toto řešení je nejvíce nákladné. Líbí se mi představa jedné kapacitní lanovky familiárně nazývané tramvaj. Byl by to v Česku unikát, stejně jako ikonický Ještěd od Karla Hubáčka. Odmítám řešení formou malých oběžných kabinek. Tahle varianta by horu zaplevelila devíti až dvanácti podpůrnými sloupy, narušila ráz krajiny a pohled na Ještěd. Vedle toho je provozně dvakrát dražší než ostatní varianty. Promítlo by se to do ceny jízdenek a ve finále bychom měli lanovku, kterou by nikdo nechtěl jezdit. Pokud se budeme bavit o prodloužení lanovky až ke konečné tramvaje a parkovišti, tak se tomu nebráním.
Za výzvu při obnově lanovky vidím výslednou podobu kabiny. Velkou část diskuse trávíme nad technickým řešením, které není úplně v rukou politiků, ale je předepsáno technickými normami, a nemáme odvahu zadat nebo požadovat podobu, která bude inspirovat, bude designová, bude mít něco navíc. Představuji si třeba populární lanovku se střešní terasou, která jezdí na švýcarský Stansenhorn. Není to skvělý nápad? Ostatně Ještěd sám o sobě je odvážného designu plný.
Tak jako k Liberci patří Ještěd, tak k Ještědu patří lanovka. Po tragické události, kdy přišel o život jeden člověk se dlouho nedělo nic. Jsme za to, aby se našlo rychlé, levné a hlavně spolehlivé řešení hodné 21. století. Jsme pro zachování lanovky v původní délce a to systém tramvaj na dvou lanech. Hlavně by mělo naše město mít zájem o co nejrychlejší řešení, protože situace kdy je na Ještěd obtížné se dostat zejména pro rodiny s malými dětmi a seniory je špatná.
Na jedné straně chybí dostupnost jednoho z významných turistických cílů, ale připadá nám, že kromě zpracování možného technického řešení, chybí řešit dočasné řešení. Navrhli jsme, aby byla zřízena kyvadlová doprava z konečné stanice tramvaje pomocí mikrobusů nebo autobusů k horskému hotelů. Brzy to bude rok a nic. Určitě to neprospívá turistickému ruchu. Zájemci by si jistě rádi tuto službu zaplatili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.