Už ve čtvrtek bude liberecké zastupitelstvo schvalovat návrh rozpočtu na příští rok. Vedení města plánuje výrazný schodek, a to zhruba miliardu a půl. Rozdíl pak doplatí ze dvou úvěrů. Jak se tedy na plánovaný rozpočet dívají jednotlivé zastupitelské kluby? Na to jsme se zeptali v dalším díle Politické koridy.
Otázka tentokrát zněla: Jak hodnotíte návrh rozpočtu Liberce na příští rok?
Odpovědi řadíme podle času, v jakém do redakce dorazily. Na otázku neodpoveděl Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).
Rozpočet na rok 2025 se nám výrazně rozkročil a skoro 30 % městského rozpočtu (1 372 mil. Kč) je kryto financováním kontokorentními úvěry od České spořitelny. Úvěrové zatížení města se tak dostane v příštím roce nad hranici tolik kritizovaného refinancování dlouhodobých závazků formou emise komunálních dluhopisů z roku 2010. A zatímco v roce 2010 šlo o konsolidaci již poskytnutých úvěrů městu a městským organizacím, tak pro příští rok budou využity krátkodobé úvěry na nové akce – rekonstrukci bazénu, výstavbu lanovky, pro energetické úspory metodou EPC a další.
Daň z nemovitostí tvoří 8,4 % plánovaných příjmů města. Zatímco v roce 2023 zaplatili vlastníci libereckých nemovitostí do rozpočtu města 138 mil. Kč, pro rok 2025 se počítá v rozpočtu s výběrem ve výši 278 mil.Kč. Nehlasoval jsem pro zvýšení daně z nemovitosti. Na jednu stranu totiž Liberec zdaní majitele nemovitostí, aby se z takto vybraných peněz podpořilo dostupné bydlení v Liberci, nájemní agentura a další věci v této oblasti, nad nimiž při hlubším prostudování kroutím hlavou.
Mzdové náklady města včetně povinných odvodů – tohle bude velká jízda. V roce 2022 byly tyto náklady ve výši 284 mil. Kč, o rok později se náklady navýšily o 10 % na 313 mil. Kč, pro rok 2024 se roční navýšení pohybuje na podobné úrovni (+12 %) s předpokládanými náklady 351 mil. Kč (ještě máme před sebou 2 měsíce letošního roku). Ovšem pozor - pro rok 2025 se už počítá s ročním navýšením o 28 % na celkovou částku 449 mil.Kč. Mzdové náklady města stouply za poslední čtyři roky o 58 %. U „firmy“, jejíž příjem je ze 4/5 postaven na daňových příjmech, je to více než zvláštní.
Rozpočet města Liberec 2025 hodnotíme obdobně jako v minulých letech. Nenastaly v něm žádné podstatné změny, které by nám dovolili změnit hodnocení. Není naplněna strana příjmů dle očekávání, není zohledněna potřeba občanů ani organizací města na straně druhé. Považujeme téměř za nehorázné Vaše dotazy, kterými nás odvádíte od práce aniž byste byl schopen poukázat na naši činnost ve prospěch občanů.
Tento rozpočet je v mnoha ohledech rekordní, jednak v rekordním objemu investic a jednak rekordní částkou na lidské zdroje. Obecně agenda úřadu narůstá a vládní vyhlášky se snaží garantovat alespoň průměrné mzdy na poli veřejné správy. Zajímavější jsou ovšem částky do investic a oprav městského majetku. Po letech stagnace se blýská na lepší časy a začnou se přivírat hrozivě rozevřené nůžky ve skutečném stavu městských ulic, chodníků a stavu základních škol a školek. Nově se město také začne starat o znovuotevření libereckého zámku, zajímavé peníze jdou do MHD, což je priorita celé radniční koalice a v neposlední řadě probíhá rekonstrukce bazénu. Rozpočet je vždy kompromisem mezi chtěním a možnostmi. Za nás jsme, po složitém mnoha měsíčním vyjednávání, s rozpočtem spokojeni a budeme hlídat jeho efektivní plnění.
Úkolem města je zajistit především dostupné veřejné služby a zajistit jejich provoz. Do provozu škol, divadel a dalších organizací se stejně jako do výdajů domácností promítá zvyšování cen nebo růst nákladů na energie a rozpočet s tím musí počítat. Současně se oproti předchozím letům výrazně zvyšuje podpora pro dopravní podnik. Chceme mít dobrou veřejnou dopravu a tak musíme investovat do nových vozů nebo připravovat rekonstrukci tramvajové trati z centra města směr Ještěd. Největší diskusi určitě vyvolává, že si město půjčuje. Čekají nás ale zásadní investice, které běžný rozpočet města neutáhne, aniž by se omezily ostatní služby nebo investice. O rekonstrukci bazénu se diskutuje už tolik let a konečně se spustila. S růstem cen energií se musí modernizovat především školy, školky a další městské budovy, ve kterých město ročně doslova propálí miliony. Město si nebere klasický úvěr, ale kontokorentní. Nejprve použijeme vlastní peníze a úvěr využijeme jako zálohu, až bude potřeba. Navíc se město bude snažit získat maximum dotací, u bazénu je ve hře 470 milionů, v případě energetických úspor 170 milionů.
Nejblbější rozpočet za posledních 15 let.
Moc víc se k tomu paskvilu, který na zastupitelstvo předkládá primátor Zámečník říct nedá. Takovou sekeru do městských financí zasekl naposledy Jiří Kittner se svými rozpočty na roky 2008 až 2010, když si ještě myslel, že tu ODS bude přihrávat velké zakázky Syneru navždy a společně si budou moci dělat z lidí srandu pořád.
Jak je vidět, udělali jsme od té doby skutečně velký krok kupředu.
Zámečníkův rozpočet počítá s více jak miliardovým schodkem, nejen kvůli rekonstrukci bazénu, ale také kvůli zlodějsky předřazeným zakázkám na projekty tzv. energetických úspor, u kterých paradoně vůbec není jisté, že nějaké zásadní energetické úspory vůbec přinesou. Za to si na ně koalice bere nový úvěr, 1.5 miliardy. Že z Kittnerova dluhu pořád zbývá splatit víc jak miliarda, a že původně malé dluhy dopravního podniku postupně vyskákaly až na 400 milionů, to je asi jedno.
Určitě potěší, že v rozpočtu nechybí ani stálice posledních let, úspory na provozních výdajích škol. Protože jestli tu někdo vyhrál soutěž o to, o koho jde úplně nejmíň, tak to jsou asi naše děti. Ty by asi udělaly nejlépe, kdyby se narodily třeba někde, kde se starostové starají o kvalitní školy a školky, dětská hřiště, cyklostezky, bezpečnost, a dostupná sportoviště. Třeba v Jablonci.
Lze ale najít části rozpočtu, které jsou zpracovány dobře. I proto radnice ani příští rok nespadne, a to je nejspíše to hlavní, o co asi v tomhle rozpočtu jde.
Nemáte zač.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.