Více nehod, mrtvých a lehce zraněných, pokles těžce zraněných. Tak by se dalo shrnout prvních sedm měsíců na českých silnicích. Přibylo také o 30 procent více usmrcených chodců. Dětí zemřelo 14, o 9 více než loni. To je nejvíce za posledních 10 let.
Do konce července letošního roku vyšetřovala policie celkově 58 776 dopravních nehod, při kterých přišlo o život 287 osob. Dalších 1 304 utrpělo zranění těžké a 14 191 lehké. Oproti stejnému období roku 2017 narostl počet nehod o 599. Zvýšil se i počet jejich obětí, a to o 19, tedy 7,1 procenta. O 496 více bylo i lehce zraněných. Naopak se snížil o 41 (3 %) počet těžce zraněných.
Během prvních sedmi měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích celkem 139 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 103 řidičů a 36 spolujezdců), 65 chodců a 49 motocyklistů. Dále pak zahynulo 20 cyklistů, 12 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech. Usmrcených chodců bylo více o 15, cestujících v osobních vozech zahynulo meziročně o 6 více, motocyklistů o 8 a osob cestujících v autobusech o 1. Naopak o 4 méně obětí bylo z řad lidí jedoucích v nákladních automobilech a rovněž tak poklesl počet usmrcených cyklistů, a to o 5. Do konce července zemřelo na českých silnicích 14 dětí, z toho 5 během prvního prázdninového měsíce.
Markantní je enormní – tedy 30% - meziroční nárůst usmrcených chodců. Smutná první příčka patří Praze s 19 oběťmi, s velkým odstupem následují kraje Moravskoslezský (9), Jihomoravský (8), Ústecký (6) a dále pak kraje Olomoucký a Středočeský (shodně po 5 mrtvých). Smutný peloton uzavírají kraje Karlovarský a Královéhradecký (po 3 obětech), Pardubicko, Zlínsko a Vysočina (po 2 usmrcených) a Plzeňsko s jednou obětí. Na Liberecku naopak doposud žádný chodec nezahynul. „Velmi znepokojivým zjištěním je, že do konce července přišlo při nehodách 14 dětí. To je o 9 více než loni a navíc nejvíce od roku 2007, přičemž v roce 2008 zemřelo rovněž 14 našich nejmenších,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvíce dětí zemřelo na Olomoucku, a to 4. Následují Praha a Plzeňsko se 2 mrtvými a kraje Středočeský, Ústecký, Královéhradecký, Moravskoslezský, Karlovarský a Vysočina (shodně po 1 oběti).
Seniorů přišlo o život celkem 71. I červenec tak potvrdil poznatek, že podíl osob ve věku 65+ na celkovém počtu obětí nehod se začíná blížit jedné čtvrtině. To je o 10 procent více než před deseti lety. Alkohol byl zjištěn u 2 591 viníků dopravních nehod, což bylo o 204 případů více než loni. Při těchto nehodách zemřelo celkově 16 osob, meziročně o 12 méně. Ve 14 případech byla hladina alkoholu vyšší než 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 28 nehod, o život přišla 1 osoba. Samotné drogy pak asistovaly u 141 nehod, které se však naštěstí obešly bez mrtvých.
„Pokračuje i smutný trend ujíždění od nehod. Do konce července bylo takových případů 10 110, meziročně o 244 více. O život při těchto smutných incidentech přišlo 8 osob. Loni za stejnou dobu nikdo. Počet mrtvých je již o 1 vyšší než za celý loňský rok,“ uvádí Roman Budský.
V šesti krajích se počet obětí nehod zvýšil, v sedmi snížil, na Královéhradecku zůstala bilance stejná. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích Středočeského kraje (55), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 22 případů. Celkem 28 mrtvých si vyžádaly nehody v Moravskoslezském kraji (meziročně o 6 více). Dalších 24 lidí zahynulo v Jihomoravském kraji, zde však došlo k významnému poklesu o 8 obětí. Naopak v Praze se počet mrtvých dramaticky zvýšil, a to z 9 na 23, čili o více než 150 procent. Dalších 22 osob zahynulo na Plzeňsku, což je však o 11 méně než loni, v Jihočeském kraji zemřelo 21 osob, i zde došlo k poklesu, a to o 3 případy. Na Olomoucku přišlo o život 20 osob, což bylo o 6 více než loni. Naopak nejméně lidí přišlo letos o život na Liberecku (celkově 9, tedy meziročně o 6 méně), Karlovarsku a Královéhradecku (shodně po 12). Na Zlínsku zemřelo 13 lidí, na Vysočině 14, na Pardubicku 16 a na Ústecku 18.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.