Liberecký kraj a obce z tohoto regionu poslaly do Národního investičního plánu 1475 projektů dohromady za 87 miliard korun. Největší objem peněz by měl z pohledu kraje jít do modernizace zastaralých železničních tratí, ale také třeba do modernizace největší krajské nemocnice. Sám Liberecký kraj navrhl 64 projektů za 49 miliard korun, další projekty přidaly města a obce. Co všechno se nakonec do Národního investičního plánu dostalo, zatím kraj neví.
Národní investiční plán vlády zahrnuje přes 17 000 projektů za 3,45 bilionu korun na léta 2019 až 2030. Na setkání lídrů českého stavebnictví to v pondělí řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Období chce vláda rozdělit na dvě části. V té první do roku 2022 zahrnula do programu projekty za 1,226 bilionu korun. „Teď to budeme analyzovat. Musíme stanovit priority a najít na to peníze," doplnil premiér. Kabinet podle něj sestaví Radu vlády pro veřejné investování a při ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) vytvoří státní expertizu, která bude odpovědná za koordinaci přípravy projektů.
Pro Liberecký kraj je největší akcí modernizace železnice mezi Libercem a Turnovem, která byla podle hejtmana odhadnuta na 19 miliard korun. „Není to úloha kraje, ale úloha státu, my ale tak úplně nevěříme reálnému zájmu ministerstva dopravy na výstavbě nové železnice do Liberce, tak jsme si to chtěli trochu pojistit," uvedl hejtman Martin Půta. Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Cesta vlakem z Liberce do hlavního města trvá proto až 2,5 hodiny a nemůže rychlostí konkurovat autu ani autobusu.
Dalším velkým projektem je pro kraj modernizace liberecké nemocnice. „Výstavba první a druhé etapy centra urgentní medicíny, což by dohromady mělo být zhruba 2,5 miliardy korun," řekl Půta. Jsou tam ale podle něj i další projekty, hlavně z oblasti dopravy, miliardy by měly jít do modernizace nádraží v Liberci nebo železniční tratě z Liberce na Českou Lípu. Masivní investice potřebují v nejbližších letech také krajské silnice druhé a třetí třídy, kde se dluh odhaduje na sedm miliard korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.