Na trhu taxislužeb a osobní přepravy platformami tzv. sdílené ekonomiky je v posledních měsících živo prakticky neustále. A ještě nějaký pátek určitě bude. Poté, co vláda Andreje Babiše podepsala se společností Uber a hlavním městem Prahou memorandum o sdílení dat a dodržování zákona, zainteresovaní čím dál více upínají své zraky na společnost Taxify.
Ačkoliv odvětvím rezonuje hypotéza, že kroky všech zainteresovaných, zejména Uberu, přihrály společnosti Taxify nemalou část trhu, vláda, potažmo ministerstvo dopravy žádné kroky vůči této společnosti nechystá. Vyplývá to z odpovědí, které Drbna obdržela ústy Zdeňka Neusara z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR. Daly by se shrnout do jediné věty: Vše vyřeší novela zákona příští rok.
Jak ministerstvo dopravy hodnotí nedávná vyjádření soudů týkající se fungování platformy Taxify?
Rozhodnutí soudů ve věci platforem Taxify a Uber z posledních týdnů jsou zcela v souladu s dlouhodobým názorem MD. Tyto společnosti zprostředkovávají taxislužbu, nikoliv nějaké jiné činnosti a řidiči a dopravci spolupracující s těmito společnostmi vykonávají taxislužbu.
Bude ministerstvo podnikat právní kroky proti platformě Taxify?
Proti společnosti Taxify nebude MD konat žádné kroky, neboť pravomoc ke kontrole dodržování zákonných povinností, ať už řidičů nebo samotných společností mají dopravní a živnostenské úřady. Ty mají kontrolovat, zda si společnosti Uber a Taxify zřídily české živnostenské oprávnění a jestli mají jejich spolupracující dopravci evidovaná vozidla jako taxi nebo zda řidiči mají oprávnění řidiče taxislužby a složené zkoušky. Uber vedl jednání s MD s cílem upravit aplikaci, provedl změny, ale dle zjištění dopravních úřadů aplikace stále nesplňuje podmínky pro využití výjimky na smluvní taxislužbu.
Bude tak ministerstvo dopravy nebo vláda alespoň tlačit na dosažení podobné seberegulující dohody s firmou Taxify tak, jak bylo předtím dosaženo se společností Uber?
S Taxify se uzavření memoranda neplánuje. Novela zákona o silniční dopravě byla již předložena Úřadu vlády a v průběhu následujících týdnů bude projednána Legislativní radou vlády. Snahou bude změny projednat co nejdříve v Poslanecké sněmovně, aby mohly začít brzy platit. Předpokládáme, že by novela zákona mohla nabýt účinnosti v druhé polovině roku 2019. Jednat dále se společností Taxify je tedy zbytečné, neboť se bude muset přizpůsobit české právní úpravě, aby zde mohla nadále podnikat.
Jak je ministerstvo připraveno na to, že po platformách, které začnou dodržovat zákon a doporučení regulátora, se mohou vyrojit platformy, které budou kopírovat obchodní model, který se těmto doporučením vyhýbá? Monitorujete trh s osobní přepravou ve městech?
Ministerstvo dopravy sleduje trh taxislužby v České republice a spolupracuje s městy, ve kterých působí platformy nedodržující zákony a poskytuje jim metodickou pomoc. Tomu, aby nevznikaly platformy, které nebudou dodržovat zákonné povinnosti má zabránit právě povinnost doposud neupravená povinnost zprostředkovatelů (nejen Uberu nebo Taxify, ale i klasických dispečinků, mezi které patří např. patří i AAA Taxi Praha) zprostředkovat legální taxislužbu, tedy evidované vozidlo taxislužby provozované dopravcem s koncesí a řízené držitelem oprávnění řidiče taxislužby. Pokud nebude zprostředkovatel plnit výše uvedené povinnosti, bude mu hrozit zákaz činnosti.